references
246 C Z Ę Ś Ć
III
Również w 2. i 3. klasie tylko edukacja plastyczna zwraca uwagę na kształcenie umiejętności odbioru przekazu formułowanego za pomocą nowoczesnego medium. Pojawiają się następujące zapisy: uczeń korzysta z przekazów medialnych; stosuje ich wytwory w swojej działalności twórczej (zgodnie z elementarną wiedzą o prawach autora) (I, 2-3 EP 4.1b) czy rozróżnia (…) przekazy medialne (telewizja, Internet) (I, 2-3 EP 4.3a). Ponadto dydaktyka nauczania nowożytnego języka obcego oraz języka regionalnego zakłada wykorzystywanie mediów (audio, wideo, środki multimedialne), jednak traktowane są one wyłącznie jako narzędzie przekazywania treści za pomocą języka naturalnego (mowa, pismo), bez uwzględniania specyfiki medium. Uczeń kończący pierwszy etap edukacyjny powinien być zatem zaznajomiony z mediami (rozpoznaje je), posługiwać się komputerem tak w zakresie odbioru treści, jak tworzenia prostych przekazów, wykorzystywać media w nauce (zwłaszcza języka obcego). Nadto ma być świadomy zagrożeń związanych z nimi. Nie jest natomiast jeszcze wprowadzony w specyfikę języka mediów.
II etap edukacyjny (klasy 4‑6 szkoły podstawowej)
Na drugim etapie edukacyjnym uczeń rozwija swoje umiejętności związane z technicznym wykorzystaniem mediów. Podczas zajęć komputerowych ćwiczy umiejętności związane z bezpiecznym posługiwaniem się komputerem i oprogramowaniem: umie wchodzić w menu (II ZK 1.1), odczytuje komunikaty wysyłane przez programy (II ZK 1.2), zapisuje i przechowuje w komputerze wyniki swojej pracy (II ZK 1.3.), korzysta z pomocy dostępnej w programach (II ZK 1.4), posługuje się właściwym słownictwem informatycznym (II ZK 1.5), przestrzega zasad bezpiecznej i higienicznej pracy przy komputerze (II ZK 1.6). Używa edytora graficznego, edytora tekstu, wykonuje obliczenia w arkuszu kalkulacyjnym, przygotowuje prezentacje multimedialne (II ZK 4.1, 4.2, 4.3, 4.4). Uczeń kończący szkołę podstawową powinien być biegły w najważniejszych operacjach, które wykonuje zwykły użytkownik komputera. Ma mu to służyć do komunikowania się za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych, zwłaszcza korzystania z poczty elektronicznej z zachowaniem netykiety (II ZK 2.1; 2.2), wyszukiwania informacji