references
E D U KAC J A M E D I A L N A W P O LS C E : K R A J O W E P O D E J Ś C I E . . .
42 1
Komunikacie Komisja Europejska m.in. po raz pierwszy formułuje stanowisko na temat tego, czym jest umiejętność korzystania z mediów, wyszczególnia podstawowe poziomy edukacji medialnej, a także wyraźnie wskazuje, że odpowiedzialność za obecność formalnej edukacji medialnej ponoszą władze krajowe, natomiast władze lokalne powinny pełnić ważną rolę we wspieraniu nieformalnej edukacji w tym zakresie. Z kolei nowym elementem, który w stosunku do poprzednich dokumentów unijnych zawiera ww. Zalecenie jest m.in. zwrócenie uwagi na lepszą ochronę prywatności w związku z ochroną danych, zwerbalizowanie, iż edukacja medialna jest bodźcem i warunkiem pluralizmu i niezależności mediów, wymienienie przeszkód utrudniających rozwój edukacji medialnej na szczeblu europejskim, tj. brak wspólnej wizji, brak widoczności na poziomie europejskim inicjatyw krajowych, regionalnych i lokalnych, brak europejskich sieci w zakresie edukacji medialnej i brak koordynacji między zaangażowanymi stronami. Ponadto, Zalecenie zawiera pięć konkretnych wskazań dla państw członkowskich oraz cztery wskazania skierowane do branży medialnej. Trudno oprzeć się wrażeniu, że z biegiem czasu treść i przesłanie tego dokumentu są jeszcze bardziej aktualne. Co najmniej równie interesujące, a znacznie mniej znane i rzadziej komentowane niż dokumenty Komisji i Parlamentu Europejskiego wydają się opinie Komitetu Regionów, organu doradczego reprezentu-
jącego w Unii Europejskiej samorządy lokalne i regionalne. Na szczególną uwagę w tym zakresie zasługują następujące dokumenty: • Umiejętność korzystania z mediów oraz Kreatywne treści online (2008/C 325/12); • Rozwijanie umiejętności korzystania z mediów w perspektywie regionalnej – edukacja medialna w polityce edukacyjnej UE (2010/C 141/04). Komitet Regionów mówi m.in. o potrzebie wyeksponowania europejskiej polityki na rzecz edukacji medialnej we wszystkich państwach członkowskich i na wszystkich szczeblach administracyjnych i politycznych. Uznaje też rozwijanie umiejętności korzystania z mediów za zasadniczy czynnik ochrony małoletnich i ludzi młodych oraz obrony