references
420 C Z Ę Ś Ć
III
z uwzględnieniem m.in. stopnia umiejętności korzystania z mediów w każdym z państw członkowskich7. Z kolei do najbardziej funkcjonalnych dokumentów, tj. takich, które ukształtowały unijną politykę i praktykę w zakresie edukacji medialnej i do których najczęściej odwołują się różnego rodzaju analizy i inne dokumenty (w tym sama Dyrektywa AUM) należą: • Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ochrony małoletnich, godności ludzkiej oraz prawa do odpowiedzi w odniesieniu do konkurencyjności europejskiego przemysłu audiowizualnego oraz internetowych usług informacyjnych (Zalecenie 2006/952/WE). Wymienia ono m.in. przykłady możliwych działań upowszechniających umiejętność korzystania z mediów – kształcenie nauczycieli i szkoleniowców, szkolenia internetowe dla dzieci od najmłodszych grup wiekowych, zajęcia otwarte dla rodziców czy kampanie społeczne z udziałem wszystkich mediów; • Rezolucja Parlamentu Europejskiego w sprawie umiejętności korzystania z mediów w środowisku cyfrowym (2008/2129 (INI)). Rezolucja ta m.in. zwraca uwagę na edukację medialną osób starszych i niepełnosprawnych oraz rodziców jako tych, którzy odgrywają kluczową rolę w kształtowaniu pierwszych nawyków medialnych swoich dzieci. Ponadto, rezolucja jasno stwierdza, że kompetencje medialne stanowią nieodzowną kluczową kompetencję w społeczeństwie informacyjno-komunikacyjnym oraz wzywa państwa członkowskie do ich włączenia do wspólnych europejskich ram odniesienia zgodnie z Zaleceniem Parlamentu Europejskiego i Rady ws. kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (Zalecenie 2006/962/WE); • Komunikat (COM/2007/0833 końcowy) oraz Zalecenie Komisji dotyczące umiejętności korzystania z mediów w środowisku cyfrowym w celu stworzenia bardziej konkurencyjnego sektora audiowizualnego i treści cyfrowych oraz stworzenia integracyjnego społeczeństwa opartego na wiedzy (Zalecenie 2009/625/WE). We wspomnianym
W 2015 r. w ramach tzw. programu REFIT (Regulatory Fitness and Performance Program) rozpoczęto przegląd sprawności i wydajności regulacyjnej Dyrektywy AUM, a jednym z czterech głównych obszarów tego przeglądu jest ochrona małoletnich w mediach linearnych i nielinearnych.
7