references
252 C Z Ę Ś Ć
III
na lekcjach języka obcego, gdzie media też traktowane są jako jedna z możliwych form porozumiewania się. Tak więc, gdy pojawiają się zapisy dotyczące tworzenia wypowiedzi, wprowadza się formę e-maila (III JO 5 i 7) jako powszechną i konieczną do opanowania przez współczesnego użytkownika języka. Podobnie jak na wcześniejszym etapie wiele zapisów z języka polskiego może się odnosić do komunikatów formułowanych tak w sposób wyłącznie werbalny, jak za pomocą mediów. Przytoczmy niektóre z nich: uczeń wyszukuje w wypowiedzi odpowiednie informacje (…) (III JP I.1.2), porządkuje informacje w zależności od ich funkcji w przekazie (III JP I.1.3), odróżnia informacje o faktach od opinii (III JP I.1.4), rozpoznaje różnice między fikcją a kłamstwem (III JP I.1.5), rozpoznaje wypowiedzi o charakterze emocjonalnym i perswazyjnym (III JP I.1.6), rozpoznaje intencję wypowiedzi (…) (III JP I.1.7), dostrzega w wypowiedzi ewentualne przejawy agresji i manipulacji (III JP I.1.8), przedstawia propozycję odczytania konkretnego tekstu kultury i uzasadnia ją (III JP II.3.1), omawia na podstawie poznanych dzieł literackich i innych tekstów kultury podstawowe, ponadczasowe zagadnienia (…) (III JP II.4.2). Warto zwrócić uwagę na język tych zapisów, pozwalający na szerokie ich rozumienie, a więc uwzględniający odbiór przekazów medialnych. Na lekcjach historii oraz wiedzy o społeczeństwie wprowadzana jest nauka o funkcji mediów w sferze publicznej. W podstawie programowej do historii pojawia się wymaganie: uczeń przedstawia nowe zjawiska kulturowe, w tym narodziny kultury masowej (…) (III H 36.3). W wiedzy o społeczeństwie spotykamy następujący zapis: uczeń przedstawia główne podmioty życia publicznego (obywatele, zrzeszenia obywatelskie, media, politycy i partie, władza, instytucje publiczne, biznes itp.) i pokazuje, jak współdziałają i konkurują one ze sobą w życiu publicznym (III WoS 5.1). Media zostają zatem ukazane jako istotny element ładu społecznego. Ten wątek jest rozwinięty w wymaganiu Środki masowego przekazu, gdzie wskazuje się funkcje mediów w życiu obywateli (III WoS 6.1), charakteryzuje się poszczególne typy mediów i omawia wybrane tytuły, stacje czy portale (III WoS 6.2), wskazuje się różnice między przekazami na ten sam temat i krytycznie analizuje przekaz reklamowy (III WoS 6.3).