references
TECHNIKI CYFROWEGO WSPOMAGANIA PROCESU DYDAKTYCZNEGO
285
60% 50% 40% 30% 20% 10% 0% Własne materiały dydaktyczne, projekty Czasopisma medyczne Sprawdzone już scenariusze/konspekty zajęć (np. pozyskane od innych nauczycieli) Scenariusze proponowane przez wydawnictwa edukacyjne Materiały i scenariusze z zasobów internetowych 21,5% 10,4% 4,3% 1,2% Internetowe portale edukacyjne 0% Podręczniki szkolne Poradniki dla nauczycieli dołączane do podręczników Tzw. e-poradniki dla nauczycieli 0,6% Książki z zakresu metodyki nauczania 4,3% 1,2% 24,5% 24,5% 49,7% 49,7%
Wykres 7. Częstotliwość wykorzystywania materiałów dydaktycznych przez polonistów. Oprac. A. Dziak, na podst.: Tabela 408, [w:] Raport tematyczny z badania „Dydaktyka literatury i języka polskiego w gimnazjum w świetle nowej podstawy programowej”. Raport z badań ilościowych (raport końcowy z 30.08.2013), pytanie kwestionariuszowe: W poniższej tabeli zaznacz, jak często czytasz wymienione; pytanie kwestionariuszowe: Które materiały zaznaczone przez Panią/ Pana w poprzednim pytaniu wykorzystuje Pani/Pan podczas przygotowywania się do lekcji najczęściej?, s. 470.
Wypowiedzi nauczycieli w trakcie badania zleconego przez IBE wskazują także na to, że Internet nie jest również traktowany przez nich jako przestrzeń, w której można wymieniać doświadczenia, prowadzić dyskusje i polemiki z innymi nauczycielami. Na pytanie dotyczące sposobów kontaktowania się z gronem pedagogicznym w celu konsultacji dydaktycznych tylko 20% respondentów zadeklarowało korzystanie z forum dyskusyjnego, a 2,5% z nich przyznało się do pracy na platformie edukacyjnej (wykres 8). Czy w związku z powyższymi danymi można w ogóle oczekiwać, by nauczyciele, którzy nie funkcjonują w przestrzeni wirtualnej w żadnym aspekcie swojej działalności, mogli wykształcić u ucznia postawę świadomego odbiorcy i uczestnika kultury? Warto jednak sprawdzić, czy narzędzia do budowania wirtualnych środowisk edukacyjnych, o których wspomniano powyżej, (mimo niesprzyjających warunków wynikających z postawy nauczycieli) są obecne w polskiej szkole. Na potrzeby niniejszego artykułu podjęto próbę weryfikacji stopnia wykorzystania najbardziej popularnej (wg
Książki z zakresu literaturoznawstwa i/lub kulturoznawstwa i/lub językoznawstwa Propozycje metodyczne poznane podczas warsztatów, konferencji,itp.