references
1 84 C Z Ę Ś Ć
III
w domach i instytucjach edukacyjnych, umiejętności posługiwania się nimi przez ludzi młodych, odnotowujemy czas, jaki poświęcają siedzeniu przy komputerze. Bardziej zaawansowane studia próbują odnotować to, czym są media dla ludzi młodych w wymiarze społecznym i emocjonalnym. Młodzi ani nie zdają sobie do końca sprawy jak duże i jeszcze nie odkryte przez nich możliwości tkwią w nowych mediach, ani jak bardzo mogą być one dla nich pułapką i mirażem. Oni po prostu w nie wchodzą i wykorzystują w sposób, jaki okazuje się możliwy, interesujący, zabawny. Robią to bez przewodników, mentorów, za przyzwoleniem dorosłych, lecz bez ich udziału. W sieci uprawiają w czystej postaci „socjalizację pod własnym nadzorem”.
Korzystanie z Internetu
Jak dynamicznie nowe media opanowują młode pokolenie, ilustrują dane dotyczące korzystania z usług Opera Mini – jednej z kilku mobilnych przeglądarek internetowych dla telefonów komórkowych wyposażonych w Java ME, tworzonej i rozwijanej przez norweską firmę Opera Software ASA. Jej użytkownicy to w większości osoby w wieku 18-27 lat mieszkające w najróżniejszych zakątkach kuli ziemskiej. Tylko w kwietniu 2014 roku 267 mln osób użyło w swoich telefonach przeglądarki Opera Mini. Serwer umożliwił im przejrzenie 177 miliardów stron i skompresowanie oraz dostarczenie ponad 4676 mln MB danych; w 2011 roku było to 107,1 mln osób, 57,9 mld stron i 954 mln MB danych. Polska, która przez lata należała do najbardziej dynamicznych rynków w tej branży, w ostatnim czasie „oddała” swoją pozycję w rankingu mniej nasyconym technologicznie krajom, takim jak: Kazachstan, Białoruś, Egipt czy Filipiny. Niemniej ciągle zaliczana jest do jednego z bardziej liczących się obszarów, zwłaszcza ze względu na aktywność ludzi młodych w sieci. Młodzi Polacy są jednymi z najczęściej używających swoich telefonów. Podobnie jak młodzież ze Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii i Brazylii bardzo wcześnie przechodzą inicjację ze sprzętem ICT – 12% otrzymało swój pierwszy telefon, gdy miało nie więcej niż 10 lat, a kolejnych 87% – w wieku 11-20 lat. Podobnie jest z pierwszymi doświadczeniami w korzystaniu z Internetu – 22% młodych Polaków korzystało z przeglądarek internetowych