references
Z N A C Z E N I E O R G A N I Z A C J I P O Z A R Z Ą D O W Y C H I I N S T Y T U C J I K U LT U R Y. . .
35 1
były organizowane. Dzięki temu można dowiedzieć się nie tylko, czym zajmują się w określonych regionach Polski animatorzy wspierani przez Akademię Orange, ale również, czego w regionach brakuje, jakie pomysły można by zrealizować, przenosząc koncepcje z innych obszarów Polski (nie chodzi tu już o wykorzystywanie pomysłów z wcześniejszych edycji w ramach wsparcia Orange, chociaż i takie opcje bywały przewidywane pod hasłem „inspiracje” przez grantodawców). Działania prowadzone przez Fundację Orange są interesujące nie tylko ze względu na szerokie, długofalowe wspieranie niewielkich, w porównaniu do projektów dużych fundacji, projektów lokalnych. Są ważne również ze względu na bardzo dobrą dostępność do efektów, wypracowanych materiałów i dokumentacji przebiegu np. warsztatów czy organizacji innych wydarzeń. Akademia Orange to również lider promowania wolnej kultury przez wymóg publikowania treści powstających w dotowanych projektach na licencji Creative Commons – uznanie autorstwa. A to pozwala wszystkim zainteresowanym już nie tylko na inspirację, ale również aktywne, przetwórcze i twórcze korzystanie z materiałów, scenariuszy i dostosowanie do lokalnych potrzeb, warunków finansowych czy innych grup potencjalnych odbiorców projektów osadzonych w innych miejscach, realizowanych przez inne instytucje.
Różne schematy działania w służbie podobnych celów
Zaprezentowane przykłady działań w zakresie nieformalnej edukacji medialnej, chociaż reprezentowane przez różne podmioty: samorządową instytucję kultury, fundację założoną przez osoby prywatne czy fundację wspieraną przez dużą firmę, mają ze sobą dużo wspólnego. Przede wszystkim promują wolny i otwarty dostęp do materiałów (wymóg używania jednej z licencji CC w projektach finansowanych przez Orange, promowanie wolnych licencji przez IKM i FNP w publikowanych materiałach oraz w ramach warsztatów i szkoleń), są członkami Koalicji Otwartej Edukacji promującej otwarte zasoby edukacyjne. Stawiają także na oddolność – czy to w działaniach IKM, gdzie instytucja współpracuje z osobami z zewnątrz, próbującymi oddolnie wdrażać nowatorskie pomysły (IKM jako koordynator, ale i wsparcie dla Medialabu Gdańsk), czy działaniach FNP, publikującej materiały