references
Z N A C Z E N I E O R G A N I Z A C J I P O Z A R Z Ą D O W Y C H I I N S T Y T U C J I K U LT U R Y. . .
349
rzeczywistość krok, będący podstawą dla kolejnych działań. Po raporcie przygotowano „Katalog kompetencji medialnych i informacyjnych”, który był próbą szerokiego przedstawienia, jaką wiedzę i umiejętności powinny posiadać osoby kończące kolejne szczeble edukacji formalnej oraz osoby niezwiązane z formalnymi instytucjami edukacyjnymi i uczące się samodzielnie czy w innego rodzaju instytucjach. W katalogu wymieniono moduły tematyczne, chcąc podkreślić obszary istotne w rozwijaniu kompetencji cyfrowych, ze świadomością jednak, że zachodząca „konwergencja kompetencji” – termin użyty we wspomnianym raporcie – powoduje przeplatanie się tych obszarów. A kompetencje z jednego pola tematycznego mogą być ściśle związane z innymi. Pod koniec 2014 roku opublikowano nową wersję publikacji, zatytułowaną „Katalog kompetencji medialnych, informacyjnych i cyfrowych”. Katalog może być źródłem dla osób chcących przygotować złożone i długotrwałe działania poświęcone rozwijaniu kompetencji komunikacyjnych (z możliwością modyfikowania katalogu w zależności od zachodzących zmian), może być też źródłem dla nauczycieli, animatorów i rodziców, chcących skorzystać z przykładów użytych w katalogu. Sam katalog stał się podstawą do dalszych działań FNP w obszarze edukacyjnym i efektem prac związanych z przygotowaniem materiałów edukacyjnych, jakie można wykorzystać w konkretnych działaniach – serwis www.edukacjamedialna.edu.pl (regularnie aktualizowany w kolejnych latach istnienia). Warto podkreślić, że materiały, choć tworzone były z myślą o możliwości użycia ich w warunkach szkolnych (przygotowanie modułów składających się z 45-minutowych lekcji, lekcja syntetyczna obejmująca wszystkie zagadnienia z modułu), to można je dostosować do innych warunków czasowych, sprzętowych, związanych z liczbą uczestników itp. Materiały są także pogrupowane pod kątem możliwości zastosowania na lekcjach określonych przedmiotów. Zaproponowano również pomysły na dłuższe projekty, prowadzone przez kilka tygodni pod okiem nauczyciela, animatora, które wykraczają nie tylko poza odwołanie do przedmiotów, ale także mogą wychodzić poza moduły tematyczne oparte na katalogu i przyczyniać się do rozwijania szerszych kompetencji, również w zakresie innych tematów. Materiały oparte na katalogu i opublikowane na wolnych licencjach stały się również podstawą szkoleń dla nauczycieli, którzy w ramach