references
E D U KAC J A M E D I A L N A W P O LS C E : K R A J O W E P O D E J Ś C I E . . .
429
Aktywność społeczności i organizacji międzynarodowych w zakresie edukacji medialnej
W międzynarodowy kontekst na rzecz edukacji medialnej wpisuje się również wyraźny dorobek organizacji i społeczności międzynarodowych. Szczególna rola w tym zakresie przypada UNESCO – organizacji, która wypromowała powiązanie media literacy z information literacy (MIL) oraz stanowi centrum kompetencji i źródło inspiracji dla wielu związanych z edukacją medialną środowisk. UNESCO
zostało oficjalnym moderatorem priorytetowej linii działań C9 „Media” w Planie Działania Światowego Szczytu Społeczeństwa Informacyjnego (WSIS) oraz włączyło edukację medialną jako jeden z jego podtematów, co w praktyce oznacza coroczne raportowanie do Rady Gospodarczej i Społecznej ONZ (ECOSOC) na temat tego obszaru i podejmowanych w tym zakresie badań naukowych. Gdyby zaangażowanie w edukację
medialną mierzyć najłatwiejszym i najbardziej dostępnym narzędziem, tj. zaangażowaniem w umieszczanie na stronie internetowej informacji na dany temat, to w zakładce na stronie UNESCO18 znajduje się więcej informacji niż np. w analogicznej zakładce należącej do Komisji Europejskiej (stan przed eurowyborami 2014). W trend zaangażowania w edukację medialną wpisuje się również Polski Komitet ds. UNESCO. Komitet ten, oprócz wspierania wartościowych wydarzeń, skupia różne środowiska wokół przedmiotowej tematyki oraz jest inicjatorem i współwydawcą niniejszej publikacji. Polski Komitet Programu Informacja dla Wszystkich (PK IFAP) przy Polskim Komitecie ds. UNESCO jest autorem Stanowiska w kwestii zapewnienia edukacji medialnej wszystkim grupom społecznym i wiekowym. W 2011 roku stanowisko to wraz z uzasadnieniem zostało przekazane odpowiednim organom państwowym19. Autorzy apelują w nim o przyjęcie w Polsce systemowego programu edukacji medialnej w celu wzmocnienia tego obszaru zarówno w ramach edukacji formalnej, jak
http://www.unesco.org/new/en/communication-and-information/media-development/media-literacy/ . 19 Stanowisko w kwestii zapewnienia edukacji medialnej wszystkim grupom wiekowym i społecznym, Polski Komitet Programu Informacja dla Wszystkich przy Polskim Komitecie ds. UNESCO, [online:] http://www.unesco.pl/komunikacja-i-informacja/spoleczenstwo-informacyjne/ .
18