references
KO M P E T E N C J E C Y F R O W E G I M N A Z J A L I S T Ó W W Ś W I E T L E B A DA Ń I C I LS . . .
209
Kamil Sijko Kompetencje cyfrowe gimnazjalistów w świetle badań ICILS 2013
Wprowadzenie
O
publikowany w tym tomie tekst dotyczący młodzieży w cyfrowym świecie prof. Szafraniec kończy, pisząc: Jak na razie uczymy młodzież technicznych sprawności obsługi komputera – są one bardzo ważne, bo w epoce elektronicznych mediów brak umiejętności poruszania się w sieci ma wykluczający z życia społecznego charakter. Niemniej nie powinniśmy zapominać, że dziś, być może bardziej niż kiedykolwiek przedtem, potrzebne są również inne umiejętności – samodzielnego i krytycznego poszukiwania wiedzy, formułowania i przekazywania myśli w języku komunikatywnym dla różnych odbiorców, bezpiecznego (ze względu na własny rozwój) poruszania się w sieci.
Opisane w drugiej części cytowanego fragmentu kompetencje: poszukiwania informacji (wiedzy) oraz formułowania i przekazywania myśli są często łączone pod jednym hasłem „kompetencji informacyjnych”1, z kolei umiejętność bezpiecznego poruszania się w sieci
J. Lau, Kompetencje informacyjne w procesie uczenia się przez całe życie, (tłum. E. Hajdasz, M. Filas, J. Jasiewicz, R. Piotrowska, E. Rozkosz, G. Winnicki i Z. Wiorogórska), IFLA, 2011.
1