references
230 C Z Ę Ś Ć
III
drogich prezentów, wśród których od wielu lat znajdują się m.in. komputery 10. Niezależnie od źródła pochodzenia komputerów należy zauważyć, że Polscy uczniowie mają je w domach – przynajmniej jeden komputer klasy PC według deklaracji posiada 98% badanych uczniów. Stanowi to lepszy wynik niż przeciętnie w badaniu ICILS (92%), co naturalnie przekłada się na większe możliwości zdobywania doświadczenia komputerowego wśród polskich uczniów. Podobnie jest z dostępem do Internetu – 97% uczniów deklaruje, że posiada w domu dostęp. W kontekście tej dobrej informacji ziarnem goryczy może być fakt, że w Polsce relatywnie rzadko mamy do czynienia z uczniami, w których gospodarstwach domowych jest na tyle dużo komputerów (szczególnie mobilnych), aby móc udostępnić jeden wyłącznie na potrzeby szkolne ucznia (tak, aby np. mógł go zabrać ze sobą do szkoły). Przeciętne gospodarstwo domowe, w którym uczy się polski gimnazjalista, jest wyposażone w 2-3 komputery PC (M=2,64; SD=1,76), podczas kiedy np. w rekordowej Danii aż 6 (M=5,76; SD=2,52) – przeciętnie w całym badaniu 3-4 (M=3,48; SD=2,22). Sytuacja w szkołach wygląda podobnie – spośród niemal wszystkich (99%) dyrektorów, którzy odpowiedzieli na pytanie o dostępność komputerów w szkole, nie było ani jednego, który zadeklarował zupełny brak sprzętu tego typu (przeciętnie deklarowali 37 w całej szkole, z czego 25 dostępnych dla uczniów) – choć w tym wypadku nie jest to szczególnie wyróżniające – w całym badaniu zaledwie 3 dyrektorów deklarowało zupełny brak sprzętu komputerowego. Analogicznie wszyscy z 99% dyrektorów, którzy zabrali w tej sprawie głos, deklarowali, że mają w szkole aktywne łącze internetowe. Podobnie jak w wypadku usprzętowienia gospodarstw domowych i tym razem tym, co nas różni od czołówki, jest ilość (i być może również jakość – choć o to nie pytano) sprzętu szkolnego. W Polsce korelacja pomiędzy liczbą uczniów a liczbą komputerów w szkole jest słaba – wynosi 0,29; podczas kiedy średnio w badaniu ICILS – 0,48; a np. w Australii czy Norwegii jest jeszcze wyższa (odpowiednio 0,77 i 0,68).
M. Sroczyńska, Rytuały religijne w życiu rodzinnym (w świetle badań młodzieży na progu dorosłości), „Pedagogika Rodziny”, 1(2), 2011, s. 171-183.
10