references
438 C Z Ę Ś Ć
III
• Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa (zwana dalej NASK) – instytut badawczy prowadzący działalność badawczą, w tym badawczo-rozwojową i innowacyjną w dziedzinie bezpieczeństwa Internetu. Flagowym działaniem NASK w tym zakresie jest prowadzenie we współpracy z Fundacją Dzieci Niczyje unijnego programu Safer Internet. W ramach tego projektu w NASK działa również zespół Dyżurnet.pl – polski punkt ds. zwalczania nielegalnych treści w Internecie. Ponadto, NASK prowadzi też kilka innych serwisów internetowych związanych z bezpieczeństwem w Internecie, np.: www.dbi.pl (Dzień Bezpiecznego Internetu), www.infonet.pl, www.cert.pl, www.dns.pl, czy www.biometriclabs.pl. Zarówno NASK, jak i PISF to rozpoznawalne marki, wiarygodni partnerzy oraz sprzymierzeńcy edukacji medialnej w zakresie własnej specjalności i profilu. Nie tylko te, ale każdą z ww. instytucji charakteryzuje pewna specyfika, jeśli chodzi o podejście do edukacji medialnej. Nie działają one bowiem w próżni, nie są uprawnione do prowadzenia własnych polityk w danym zakresie, tylko obowiązują je konkretne ramy prawne w postaci statutów, ustawowych zakresów działania itp. Chcąc pokusić się o dogłębną ocenę ich aktywności w zakresie edukacji medialnej, należałoby uwzględnić uwarunkowania polityczno-organizacyjne, w których działają oraz zbadać, czy zostało im powierzone adekwatne instrumentarium do realizacji tych zadań. Kompetencje KRRiT w zakresie edukacji medialnej zostały określone w 2011 roku nowelizacją ustawy o radiofonii i telewizji (zwanej dalej u.r.t.) w ramach tzw. implementacji Dyrektywy AUM. U.r.t mówi o upowszechnianiu umiejętności świadomego korzystania z mediów (edukacji medialnej) oraz o współpracy z innymi organami państwowymi, organizacjami pozarządowymi i innymi instytucjami w zakresie edukacji medialnej. Uzasadnienie do nowelizacji tego przepisu wskazuje, że regulacja w tym zakresie jest wykonaniem motywu 47. Dyrektywy AUM. Jednocześnie zaś, Uzasadnienie to z jednej strony mówi, że wspieranie edukacji medialnej jest szczególnie istotną nową kompetencją KRRiT, z drugiej, że jest to jedynie ustawowe potwierdzenie właściwości KRRiT w tym zakresie. W tym kontekście należy