references
352 C Z Ę Ś Ć
III
do wykorzystania przez zainteresowane osoby i wdrażania pomysłów na edukację medialną i informacyjną w różnorodnych warunkach. Wreszcie – Akademia Orange, która bezpośrednio wspiera lokalne, twórcze pomysły, nawiązujące do szeroko zdefiniowanego celu rozwijania kulturalnego uczestnictwa. Jak wskazywaliśmy, w niniejszym opracowaniu mogłoby się znaleźć wiele instytucji i organizacji. Klucz doboru, jaki przedstawiliśmy, wydaje nam się sensowny, pozwalając pokazać różne typy instytucji, próbujących zrealizować podobne cele i których działania można określić jako kompatybilne.
Podsumowanie
Powyższa analiza teoretyczna dokumentów powstałych z inicjatywy lub z udziałem UNESCO i studia wybranych przypadków organizacji pozarządowych i instytucji kultury w Polsce działających na rzecz edukacji medialnej, z pewnością nie wyczerpuje podjętego tematu. Być może powodem jest to, że dokumenty te mają charakter ogólnych zaleceń, które dopiero należy przełożyć na język praktyki. Być może – co wynika ze studium przypadków – takie działania mają w Polsce wciąż ograniczony zasięg, dopiero budujemy sieć wymiany informacji i forum dyskusji wokół edukacji medialnej w kraju. Brakuje przede wszystkim pewnego katalogu dobrych praktyk w tym zakresie, bardziej konkretnych propozycji działania ze strony UNESCO, wskazówek pozwalających podejmować takie inicjatywy edukacyjne i społeczne. Z pewnością jest wiele do zrobienia także dla Polskiego Komitetu Programu Informacja dla Wszystkich przy Polskim Komitecie ds. UNESCO. Wspominany katalog praktyk i platforma wymiany doświadczeń byłyby krokiem naprzód i cennym wkładem wspomnianego komitetu programowego. Do jego tworzenia na pewno dałoby się zaangażować szereg zainteresowanych omawianą tematyką podmiotów. Istotna wydaje się również większa integracja uczelni, organizacji pozarządowych, instytucji kultury i organów państwowych w tworzeniu praktycznych rozwiązań. Uczelnie podejmujące się prowadzenia kierunków medialno-dziennikarskich oraz nastawionych na takie działania edukacyjne, jak pedagogika i jej specjalności, powinny