references
326 C Z Ę Ś Ć
III
Jednocześnie jednak, wśród starszych internautów nieco częstsze są poglądy, które mogą wskazywać na niższe kompetencje w korzystaniu z nowych mediów. Brak zaufania do technologii, bo zawodzą wtedy, gdy są najbardziej potrzebne deklaruje 13% młodszych użytkowników i 15% tych w wieku 50+. Starsi częściej też deklarują, że korzystanie z Internetu jest frustrujące (10% w stosunku do 7% wśród internautów do 49 roku życia). Największe różnice widać w deklaracjach dotyczących denerwowania się w trakcie korzystania w obawie, że można coś popsuć. Tego typu uczucie towarzyszy tylko 11% użytkowników w wieku 15-49 lat i aż 21% starszych. Z drugiej strony, to wśród młodszych internautów nieco częstsze jest przekonanie, że łatwiej jest robić różne rzeczy bez korzystania z technologii. Sądzi tak co czwarty użytkownik mający mniej niż 50 lat i 23% starszych. Pokazane tu wyniki sugerują, że choć starsi internauci mają nieco niższe kompetencje techniczne związane z obsługą nowych urządzeń i technologii, to jednak pod względem samych kompetencji medialnych takich różnic nie ma, a nawet mają wyższe umiejętności kontroli czasu poświęcanego na efektywne korzystanie z sieci. Należy jednak pamiętać, że z sieci korzysta niecałe 30% osób w wieku 50+, dlatego też istotnym jest pytanie o kompetencje medialne tych, którzy Internetu nie używają. Wymaga to jednak sięgnięcia do innych badań. Zanim zaczniemy to analizować, warto przypomnieć, że część osób, które Internetu nie używają, w praktyce jednak z niego korzysta za pomocą pośredników. Jest to o tyle proste, że ponad 40% osób, które do sieci nie zaglądają, mieszka w gospodarstwach domowych, w których jest komputer z dostępem do Internetu30. Aż 26% wszystkich osób w wieku 50+ nie korzysta z Internetu mimo tego, że posiada do niego dostęp w domu. Wśród osób poniżej 50. roku życia, które nie korzystają z Internetu, 25% przynajmniej od czasu do czasu prosi inne osoby o wysłanie maila, sprawdzenie w Internecie jakiejś informacji albo kupienie czegoś. Wśród niekorzystających z sieci osób, mających 50 i więcej lat, przez takich pośredników korzysta jedynie 17%. Zdecydowana większość (84%) z tych osób prosi o pomoc dzieci lub wnuki.
D. Batorski, Polacy wobec technologii cyfrowych – uwarunkowania dostępności i sposobów korzystania, op. cit.
30