references
TECHNIKI CYFROWEGO WSPOMAGANIA PROCESU DYDAKTYCZNEGO
269
w krajowych inicjatywach związanych z szeroko rozumianą edukacją medialną. Pierwsza z nich to próba – podejmowana przede wszystkim przez środowiska akademickie – wypracowania definicji kompetencji informacyjnych, które powinien posiadać obywatel rodzącego się społeczeństwa informacyjnego. Zdaniem Hanny Batorowskiej proces nabywania takich kompetencji oznacza przede wszystkim przygotowanie do świadomego funkcjonowania w tego rodzaju społeczności poprzez edukację i wychowanie informacyjne, a także rozwój kultury informacyjnej jednostki7. Ta koncepcja uwzględniona została z kolei przez ustawodawców, którzy w opracowanej w 2008 roku nowej podstawie programowej umieścili zapisy mówiące m.in. o tym, że jednym z najważniejszych celów kształcenia ogólnego na wszystkich etapach jest kształtowanie u uczniów postaw warunkujących sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie we współczesnym świecie8. Intencja ta powinna być realizowana poprzez kształcenie odpowiednich umiejętności uczniów, wśród których wymienia się takie jak: umiejętność posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi, w tym także dla wyszukiwania i korzystania z informacji, umiejętność wyszukiwania, selekcjonowania i krytycznej analizy informacji; umiejętność rozpoznawania własnych potrzeb edukacyjnych oraz uczenia się 9. W związku z przypisaniem współczesnej szkole zadania polegającego na przygotowaniu młodzieży do funkcjonowania w społeczeństwie informacyjnym ustawodawcy zalecają także, by nauczyciele stwarzali uczniom warunki do nabywania umiejętności wyszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł, z zastosowaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych,
Por. H. Batorowska, Od alfabetyzacji informacyjnej do kultury informacyjnej. Rozważania o dojrzałości informacyjnej, SBP, Warszawa 2013, s. 62. 8 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, [online:] http://isap.sejm.gov.pl/ DetailsServlet?id=WDU20090040017 , (Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych, s. 1; Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych, których ukończenie umożliwia uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego, s. 1; Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla zasadniczych szkół zawodowych, s. 1), [dostęp: 14.12.2015]. 9 Tamże.
7