references
1 46 C Z Ę Ś Ć
III
nowych technologii i dopiero w późniejszym okresie przyswoiły sobie kompetencje związane z ich używaniem2. Prensky, odwołując się do zjawiska neuroplastyczności, czyli zmian zachodzących w strukturze mózgu i w sposobie przetwarzania informacji pod wpływem różnych doświadczeń, przekonywał swoich czytelników o globalnym charakterze zmian zachodzących w mózgach najmłodszych użytkowników mediów w efekcie częstego kontaktu z nimi. Nie przedstawił jednak wyników badań naukowych, które opisywałyby specyfikę i kierunek tych zmian3. Bliżej zagadnieniu przyjrzeli się Small i Vorgan w swojej książce „iBrain”4. Autorzy analizowali rezultaty badań, których celem było sprawdzanie, jak „cyfrowi tubylcy” i ich długotrwałe doświadczenie w zakresie korzystania z nowych technologii wpływa na rozwiązywanie prostych zadań behawioralnych, ciekawość poznawczą, a także na ich emocje czy podatność na stres. Odwołali się również do badań własnych, w których wykorzystali technikę funkcjonalnego rezonansu magnetycznego (ang. fMRI). Różnice w wykonywaniu zadań pomiędzy grupą cyfrowych tubylców i imigrantów okazały się znaczące w części opisywanych w książce testów. Jednocześnie wyniki innych eksperymentów sugerują, że behawioralny trening w zakresie używania nowych technologii dedykowany osobom pozbawionym tego typu doświadczeń był czynnikiem, który w wielu przypadkach niwelował te różnice. Small i Vorgan zwracali szczególną uwagę na wiek badanych oraz będące jego konsekwencją różnice w posiadanej wiedzy i funkcjonowaniu mózgu jako zmienną utrudniającą wyciąganie wniosków na temat wpływu mediów na poznawcze funkcjonowanie cyfrowych tubylców i imigrantów. Podkreślali, na podstawie prezentowanych w książce wyników badań, że częste i długotrwałe korzystanie z nowych technologii może oddziaływać na naszą psychikę i umiejętności. Jednak potencjalne zagrożenia, wśród których wymienione zostało upośledzenie rozwoju kory przedczołowej, wiązali
Tamże. J. McKenzie, Digital Nativism Digital Delusions and Digital Deprivation, „The Educational Technology Journal”, 17(2), 2007. 4 G. Small, G. Vorgan, iMózg, Jak przetrwać technologiczną przemianę współczesnej umysłowości, przekład Sy Borg, Vesper, Poznań 2011.
2 3