references
254 C Z Ę Ś Ć
III
programowej zwraca się głównie uwagę na refleksję i odpowiedzialność związane z odbiorem i nadawaniem przekazu, a więc istotne jest zachowanie ucznia jako podmiotu sytuacji komunikacyjnej, niebezpieczeństw nie wiążę się z mediami jako takimi i nie w nich dostrzega się źródła zagrożeń, lecz w postępowaniu człowieka. Gimnazjum to ostatni etap edukacji wspólny dla wszystkich uczniów, na czwartym etapie ich drogi się rozejdą. Ważne jest zatem to, z jakimi umiejętnościami i z jaką wiedzą młodzi ludzie opuszczają gimnazjum, bo one łączą całe pokolenie. W dziedzinie edukacji medialnej możemy stwierdzić, że uczeń na koniec III etapu powinien opanować elementarne umiejętności związane z obsługą komputera i oprogramowania, powinien być sprawny w wykorzystywaniu komputera do własnej pracy w poszukiwaniu informacji, formułowaniu przekazu, przygotowywaniu prezentacji, uprawianiu własnej twórczości artystycznej. Powinien posiadać podstawową wiedzę o historii mediów i ich funkcji w społeczeństwie. Ma mieć opanowane główne, najprostsze zasady języka mediów. Wskazane jest, żeby miał świadomość etycznych, etykietalnych i prawnych reguł pozwalających na bezpieczne posługiwanie się mediami.
IV etap edukacyjny (szkoła ponadgimnazjalna)
W opisie wymagań na IV etapie edukacyjnym trzeba zaznaczyć, że są one zróżnicowane w zależności od wybranej przez ucznia drogi rozwoju: typu szkoły lub profilu nauczania. Pomijamy tu edukację w szkolnictwie zawodowym, gdyż skupiamy się na kształceniu ogólnym. W szkołach kończących się maturą, a więc liceach i technikach, większość przedmiotów przyjmuje trojaką formę – wykładane są na poziomie podstawowym (dla wszystkich), rozszerzonym (dla tych, którzy wybrali dany profil) lub jako przedmiot uzupełniający. W naszej analizie elementów edukacji medialnej przyjrzyjmy się najpierw wymaganiom na poziomie podstawowym, a w dalszej kolejności na poziomie rozszerzonym oraz przedmiotom uzupełniającym.