references
TECHNIKI CYFROWEGO WSPOMAGANIA PROCESU DYDAKTYCZNEGO
287
wśród całej liczby platform utworzonych w Polsce w systemie Moodle tylko 17% stanowią strony wykorzystywane jako przestrzeń edukacyjna dla niższych etapów kształcenia (wykres 9).
28% 55% 17%
strony prywatne platformy edukacyjne (szkolnictwa niższego stopnia) inne
Wykres 9. Liczba stron w bazie rozproszonej Moodle.org: Registered sites (Polska). Oprac. A. Dziak.
Warto także zwrócić uwagę, że wśród tych platform największy odsetek stanowią strony dla szkół gimnazjalnych oraz szkolnictwa zawodowego (po 29%). Prawdopodobnie jest to związane z przeświadczeniem o większych predyspozycjach do posługiwania się nowoczesnymi technologiami osób z wykształceniem technicznym oraz posiadaniem przez obecnych gimnazjalistów cech tzw. „cyfrowego tubylcy”47. Wśród wszystkich platform opracowanych w systemie Moodle najmniejszą reprezentację posiadają szkoły podstawowe (15%), co prawdopodobnie wynika z przekonania o zbyt niskim stopniu kompetencji informacyjnych dzieci na pierwszym i drugim etapie edukacyjnym. Dodatkowym spostrzeżeniem, którego dokonano w trakcie analizy listy Moodle.org, jest fakt, że działania wykonywane przez nauczycieli i uczniów w ramach pracy na platformie nie są traktowane z taką samą powagą, jak te, które odbywają się w ramach tradycyjnych form kształcenia. Świadczą o tym chociażby same nazwy platform, wśród których dominują m.in. takie jak: Gim3 Moodle48, E-czart – platforma
47 Por. M. Prensky, Digital Natives, Digital Immigrants, [online:] http://www. marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20 Immigrants%20-%20Part1.pdf , [dostęp: 15.09.2013]. 48 Gim3 Moodle, [online:] http://gim3.olesnica.pl/moodle , [dostęp: 2012–2013].