references
228 C Z Ę Ś Ć
III
• aspiracjami edukacyjnymi (im wyższe, tym wyższy wynik); • statusem społeczno-ekonomicznym (SES9) – korelacja na poziomie 0,29; • wielkością miejscowości – im większa miejscowość, w której znajdowała się szkoła, tym wyższe przeciętne wyniki uczniów. To, co jest zaskakujące w uzyskanych wynikach, to różnice płciowe – przeciętniezarównowcałymbadaniuICILS,jakiwPolscedziewczynkiuzyskująlepszewynikiwskaliCILniżchłopcy. W Polsce ta różnica była jedną z mniejszych w badaniu – wynosiła ona 13 punktów na korzyść dziewczynek, podczas kiedy w całym badaniu 18 punktów – największe różnice znaleziono w Korei (38 punktów), najmniejsze (w zasadzie brak różnic) w Tajlandii, Turcji, Szwajcarii i Argentynie (warto odnotować, że wszystkie te kraje, w których różnic płciowych nie ma, osiągnęły relatywnie niższe wyniki). Wynik ten jest również zgodny z ich odpowiedzią odnoście samooceny kompetencji CIL: na świecie dziewczynki uzyskują w skali samooceny podstawowych kompetencji cyfrowych nieznacznie (ale istotnie statystycznie) wyższe wyniki od chłopców (różnica 0,4 punktu przy skali o średniej 50 i odchyleniu standardowym 10), w Polsce te różnice nie są istotne statystycznie. Polskie wyniki układają się zatem w ciekawy wzór: pomimo stereotypowego obrazu, dziewczynki mają lepsze wyniki od chłopców, ale nie mają wyższej samooceny. Warto przy tej okazji jeszcze dopowiedzieć, że choć w badaniu ICILS nie badano zaawansowanych kompetencji cyfrowych, to pytano o ich samoocenę i tutaj znaczenie płci jest odwrotne – na całym świecie – w tym w Polsce – obserwujemy duże różnice: chłopcy są zdecydowanie bardziej pewni swoich zaawansowanych kompetencji cyfrowych – w całym badaniu osiągają wynik na skali samooceny o ok. 5 punktów wyższy od dziewczynek (średnia 50, odchylenie 10), w Polsce o 6 punktów wyższy. Bardzo ciekawym pytaniem, na które badanie ICILS nie daje odpowiedzi, jest to, czy tym razem samoocena chłopców ma pokrycie w rzeczywistych kompetencjach, czy nie?
9
Wskaźnik SES wyliczany jest w oparciu o wykształcenie i aktualne stanowisko pracy rodziców oraz wskaźniki kapitału kulturowego, np. liczbę książek w domowej bibliotece.