references
KOMPETENCJE MEDIALNE
17 1
wymagają umiejętności społecznych, które są rozwijane poprzez współpracę i networking. Te umiejętności z kolei są ufundowane na bazie tradycyjnych kompetencji oraz umiejętności: badawczych, technicznych, krytyczno-analitycznych rozwijanych w szkole11. W tym właśnie kontekście instytucjonalnym, związanym z różnymi formami kształcenia kompetencji medialnych w szkole trzeba zastanowić się nad ich odniesieniami i związkami z tzw. treściami dydaktyk przedmiotowych. Jak pokazują wzorce światowe, edukacja medialna rzadko występuje jako samodzielny przedmiot nauczania12, częściej stanowi element szerszego bloku tematycznego (np. wiedzy o kulturze, wiedzy o społeczeństwie) czy jest powiązana z konkretnym przedmiotem (np. językiem ojczystym, informatyką, plastyką) lub określoną ideologią/ideą (np. kształcenia kompetencji technicznych, ochrony i profilaktyki zdrowia, rozwijania przedsiębiorczości)13. Jak pisze Dafna Lemish, wskazując na kulturowe, polityczne i społeczne uwarunkowania edukacji medialnej w różnych krajach: (…) na postulat kształcenia kompetencji medialnej w Izraelu istotny wpływ miała chęć przeciwstawienia się procesowi amerykanizacji kultury izraelskiej. W Indiach i Australii kompetencję medialną traktuje się jako sposób skłonienia dzieci do analizy lokalnych problemów związanych z klasą, płcią i różnicami etnicznym. W Korei Południowej
H. Jenkins, Confronting the Challenges..., Confronting the Challenges of Participory Culture. Media Education for the 21st Century, Massachusetts Institute of Technology, Cambridge and London 2009, s. XIII. 12 Kanadyjscy pedagodzy mediów podkreślają konieczność traktowania edukacji medialnej jako kluczowego w systemie oświaty, nie zaś jako dodatku do innych zajęć. Por. P. Drzewiecki, Kanada: edukacja medialna w nauczaniu języka i kultury, [w:] Cyfrowa przyszłość, op. cit., s. 103; na Węgrzech edukacja medialna jest obowiązkowym przedmiotem szkolnym, a szkołom pozostawia się wybór czy będzie on realizowany jako samodzielny i odrębny przedmiot, czy element innych zajęć, np. j. węgierskiego, historii, edukacji obywatelskiej, wychowania artystycznego, itd. Por. P. Drzewiecki, Węgry: od edukacji filmowej do cyfrowej, [w:] Cyfrowa przyszłość, op. cit., s. 123. 13 Na temat wzorów edukacji medialnej w Belgii (część walońska), Francji, Niemczech (przykład Bawarii) oraz Wielkiej Brytanii por. M. Borkowska, E. Murawska-Najmiec, P. Stępka, A. Woźniak, Organizacje międzynarodowe oraz wybrane państwa wobec edukacji medialnej, Analiza Biura KRRiTV, nr 2 (marzec 2010), [online:] http://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/pliki/publikacje/analiza2010_02_edu_medialna.pdf .
11