references
KOMPETENCJE MEDIALNE
1 05
Nie ulega współcześnie żadnej wątpliwości, iż – obok znajomości języka ojczystego, języków obcych oraz liczenia – kompetencje medialne należeć powinny do podstawowych obszarów kształcenia instytucjonalnego i to w zakresie różnych dydaktyk przedmiotowych. Do kluczowych kompetencji w procesie uczenia się przez całe życie należą (według europejskich ram kompetencji): • porozumiewanie się w języku ojczystym; • porozumiewanie się w językach obcych; • kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne; • kompetencje informatyczne; • umiejętność uczenia się; • kompetencje społeczne i obywatelskie; • inicjatywa i przedsiębiorczość; • świadomość i ekspresja kulturalna3. Celem nabywania powyższych kompetencji (ujednoliconych dla wszystkich obywateli UE) jest samorealizacja, integracja społeczna, rozwijanie aktywnej postawy obywatelskiej, konkurencyjność na rynku pracy w społeczeństwie opartym na wiedzy. Zdaniem autorów tego zalecenia wszelkie systemy kształcenia i szkolenia w państwach członkowskich powinny wspierać kształtowanie tych kompetencji u młodych ludzi, zaś dorosłym dawać realne możliwości ciągłego, systematycznego, ustawicznego podnoszenia ich kwalifikacji i rozwoju wybranych umiejętności. Już teraz kompetencje te stanowią naturalny i – dla wielu grup społecznych – niemal niezauważalny aspekt funkcjonowania w kulturze uczestnictwa związanej z przenikaniem się mediów i przekazów medialnych, wzrastającą liczbą narodowych adaptacji zagranicznych formatów. Jednocześnie należą one do podstawowych kompetencji cywilizacyjnych współczesnego człowieka. Kultura konwergencji posiada ogromny potencjał edukacyjny i stymuluje jej twórców oraz użytkowników do wielopostaciowych zadań i aktywności rozwijających ich potencjał intelektualny, emocjonalny i społeczny.
3 Kompetencje kluczowe w uczeniu się przez całe życie – europejskie ramy odniesienia to załącznik do zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 roku, [online:] http://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/ PDF/?uri=CELEX:32006H0962&from=EN , [dostęp: 14.12.2015].