references
278 C Z Ę Ś Ć
III
Administracji i Cyfryzacji, w którym umieszczono zapis, że według badań w 2012 r. w Polsce z Internetu korzystało niemal siedemdziesiąt procent społeczeństwa. Znakomita większość (87%) użytkowników korzystała z sieci regularnie (co najmniej raz w tygodniu), a dwie trzecie codziennie33.
80% 70% 60% 50% 40% 30% 20% 10% 0% 2003r. 2005r. 2007r. 2009r. 2011r. 2013r. 16,9% 25,5% 39,2% 39,2% 61,1% 66,9%
Wykres 1. Dostęp do Internetu w Polsce. Oprac. A. Dziak, na podstawie: Komputery i dostęp do Internetu w gospodarstwach domowych 2013, [w:] Diagnoza Społeczna. Warunki i jakość życia Polaków, raport wstępny: D. Batorski, 2013, [online:] http://www.diagnoza.com , [dostęp: 16.08.2013].
Skoro wiadomo już, ile procent społeczeństwa korzysta z Internetu, to warto w tym miejscu zastanowić się, jaką część tej grupy stanowią dzieci i młodzież w wieku szkolnym. Należy także zwrócić uwagę na to, w jakiej formie funkcjonują oni w przestrzeni wirtualnej i czy ma to cokolwiek wspólnego z edukacją. Zgodnie z ustaleniem wspomnianej już Diagnozy Społecznej ponad 90% osób w wieku 11-15 lat deklaruje, że korzysta z Internetu, tylko kilka procent mniej takich odpowiedzi udzielają dzieci młodsze (8-10 lat). Wykres 2. pozwala na zwrócenie uwagi na tendencję wzrostową tej aktywności w stosunku do lat ubiegłych. Według badań prowadzonych przez Instytut Badań Edukacyjnych (IBE) wśród gimnazjalistów ponad 80% uczniów korzysta z komputera codziennie lub prawie codziennie w domu34 (wykres 3). W związku
Społeczeństwo informacyjne w liczbach 2013, Warszawa 2013, [online:] https:// mac.gov.pl/files/wp-content/uploads/2013/09/Spoleczenstwo-informacyjne-wliczbach-2013.pdf , s. 37, [dostęp: 14.12.2015]. 34 Raport tematyczny z badania „Dydaktyka literatury i języka polskiego
33