references
342 C Z Ę Ś Ć
III
Doceniono znaczenie badań, szkoleń dla nauczycieli, partnerstwa w tworzeniu projektów (szkoły, NGOs, instytucje publiczne), podejście sieciowe, konsolidację i promocję w sferze publicznej. W Agendzie Paryskiej (przyjętej w 25-lecie Deklaracji Grünwaldzkiej) zaprezentowano 12 istotnych postulatów dotyczących edukacji medialnej, w tym: potrzebę przyjęcia powszechnej definicji edukacji medialnej, wzmacnianie związku problematyki mediów z edukacją dla praw człowieka i obywatela, zdefiniowanie podstawowych umiejętności korzystania z mediów, kształcenie nauczycieli, rozwój nowych metod dydaktycznych, mobilizację decydentów oświatowych i społecznych, większe powiązanie edukacji medialnej z ustawicznym kształceniem dorosłych, edukacją akademicką, utworzenie kreatywnych sieci wymiany edukacyjnej, zwiększenie świadomości polityków, jeśli chodzi o potrzebę powszechnej edukacji medialnej. Współczesne (tzn. powstałe po 2010 roku) dokumenty odpowiadają tym wskazaniom. Wymienimy tutaj przede wszystkim Deklaracje: Fezką, Moskiewską oraz Paryską5. Druga z wymienionych powstała przy dużym zaangażowaniu uczestników z Polski, zwłaszcza dzięki aktywności przedstawicieli Polskiego Komitetu Programu Informacja dla Wszystkich przy Polskim Komitecie do spraw UNESCO oraz Fundacji Nowoczesna Polska. Deklaracja Moskiewska proponuje nową definicję kompetencji medialnych i informacyjnych (ang. Media and Information Literacy, MIL), traktowanych łącznie oraz definiuje obowiązki różnych instytucji społecznych w zakresie ich kształtowania: rządowych (GOV), międzyrządowych (IGOs), pozarządowych (NGOs), szkolnictwa, mediów i innych podmiotów. Można powiedzieć, że odpowiada na paryski postulat wspólnej i jasnej definicji. Wyraźnie podkreślono powszechny i ustawiczny charakter edukacji medialnej, wskazano, że w jej zakres wchodzą zarówno elementy techniczne, jak i świat wartości współczesnego człowieka.
5 Fez Declaration on Media and Information Literacy, Fez 17 czerwca 2011 r., [online:] http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/HQ/CI/CI/pdf/news/ Fez%20Declaration.pdf , [dostęp: 16.09.2013]; The Moscow Declaration on Media and Information Literacy, Moscow, 28 czerwca 2012 r., [online:] http://www.ifla.org/files/ assets/information-literacy/publications/moscow-declaration-on-mil-en.pdf , [dostęp: 16.09.2013]; Paris Declaration on Media and Information Literacy in the Digital Era, Paris, 27-28 maja 2014 r., [online:] http://www.unesco.org/new/fileadmin/ MULTIMEDIA/HQ/CI/CI/pdf/news/paris_mil_declaration.pdf , [dostęp: 20.03.2015].