references
KOMPETENCJE MEDIALNE
1 23
• pozyskiwanie informacji; • organizacja informacji; • wykorzystanie informacji zgodne z zasadami etyki; • przekazywanie informacji innym podmiotom; • wykorzystywanie nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych w tym procesie. Kompetencja medialna z kolei obejmuje: • rozumienie roli i funkcji mediów w demokratycznym społeczeństwie; • rozumienie warunków, które muszą być spełnione, aby media prawidłowo wypełniały swoją funkcję; • krytyczną ocenę zawartości mediów w kontekście założonych funkcji; • wykorzystywanie mediów w celu autoekspresji i działań na rzecz demokratycznego uczestnictwa; • wykorzystywanie umiejętności, związanych także z obsługą nowych technologii, do tworzenia autorskich przekazów. Proponowany program kształcenia nauczycieli ma charakter modularny i koncentruje się na obszarach przedstawionych w tabeli 7. Tabela 8 zawiera bardziej poglądowy wykaz umiejętności nauczyciela, które powinny zostać wykształcone w wyniku realizacji tego programu. Program ten przedstawia całościowe podejście do kompetencji medialnej i informacyjnej, niezbędnej do życia i pracy; obejmuje on wszystkie kluczowe media i związane z nimi przekazy oraz cały system medialny. Autorzy programu proponują dwa typy modułów: obligatoryjne i fakultatywne. Tabela 9. przedstawia wykaz tych modułów oraz wpisanych w nie zagadnień (tematy jednostek lekcyjnych). Niezależnie od typu realizowanego modułu, autorzy referowanej publikacji proponują zastosowanie następujących metod kształcenia nauczycieli: badanie problemu (issue-enquiry approach), uczenie problemowe (problem-based learning), badanie naukowe (scientific enquiry), studium przypadku, uczenie oparte na kooperacji, analiza tekstualna, analiza kontekstualna, przekład, symulacja i produkcja.