references
1 20 C Z Ę Ś Ć
II
gdy nieformalna edukacja medialna koresponduje z ideami nowych mediów, posttradycyjnych układów komunikacyjnych oraz kultury Web 2.0. W związku z „rozwarstwieniem się” procesu nabywania kompetencji medialnych na szereg alternatywnych, ale też wzajemnie nie wykluczających się kontekstów edukacyjnych zwiększa się prawdopodobieństwo sukcesywnego ich rozwijania, co jest niezwykle ważne w dobie dynamicznie przebiegającej mediamorfozy i nowych wyzwań cywilizacyjnych. Dywersyfikacja rynku medialnego, odejście od broadcastingu w kierunku narrowcastingu czy mediów tematycznych, jak również dynamiczny rozwój nowych mediów, doprowadziły do fragmentaryzacji grupy odbiorców – w miejscu skonsolidowanej, nastawionej na masowy odbiór publiczności medialnej pojawia się szereg grup skoncentrowanych wokół różnych przestrzeni afektywnych wytworzonych przez media: tzn. stacji, programów telewizyjnych, produktów okołomedialnych, gier komputerowych, kultowych filmów. Ich obecność bardzo często nie polega na biernym odbiorze istniejącej oferty programowej, lecz na współkreowaniu coraz bardziej złożonych narracji transmedialnych związanych z wybranym elementem przestrzeni medialnej (np. filmem, bohaterem gry komputerowej, aktorem, itd.). Każda z tych grup stanowi naturalne centrum edukacji nieformalnej,
Forma kultury partycypacji
Opis Formalne i nieformalne członkostwo w społecznościach wirtualnych skoncentrowanych wokół różnych typów mediów, np. Facebook, MySpace, tablic informacyjnych (message bard), itd. Produkcja nowych kreatywnych przekazów, np. przekazów wideo, tekstów fanowskich (fan fiction), itd. Wspólna praca w formalnych i nieformalnych zespołach, łączenie zadań i rozwój nowej wiedzy, np. Wikipedia, aktywność tzw. spojlerów, itd. Kształtowanie strumienia medialnego, np. podcasting lub blogowanie
Przynależność (afiliacja)
Twórczość (formy ekspresji)
Społecznościowe formy rozwiązywania problemów Cyrkulacja (krążenie w obiegach medialnych)
Tabela 6. Kultura partycypacji i jej formy. Źródło: H. Jenkins i inni, Confronting the Challenges of Participory Culture. Media Education for the 21st Century, Massachusetts Institute of Technology, Cambridge and London 2009, s. XIXII.