references
236 C Z Ę Ś Ć
III
średniej w poglądach pozytywnych i poniżej średniej w poglądach negatywnych. Skąd zatem bierze się rzadkie wykorzystywanie TIK na zajęciach? Odpowiedzi na to udzielają sam dyrektor oraz nauczyciele. O zdaniu dyrektorów pisaliśmy wyżej – uważają oni, że podstawowym problemem jest sprzęt i w związku z tym podstawowym punktem ich strategii jest dalsze usprzętowienie szkół. W tym kontekście bardzo ciekawe są odpowiedzi nauczycieli na ten sam temat – oni widzą sprawę zupełnie odwrotnie, na czele barier lokując niskipriorytet,jakiużywaniu TIK na zajęciach nadają dyrektorzy (dwie trzecie nauczycieli) oraz niedobory czasowe (ponad połowa nauczycieli). Dostępność do zasobów edukacyjnych czy łącze internetowe to według nauczycieli problemy marginalne (11 i 32% wskazań). Informację o niskim priorytecie TIK w pracy dydaktycznej częściowo wzmacniają sami dyrektorzy – wskazują oni, że nauczyciele w wielu obszarach mogliby wykorzystywać TIK i nawet jest to oczekiwane, ale nie jest to wymagane, a w niektórych obszarach nawet nie jest to oczekiwane (np. 22% dyrektorów nawet nie oczekuje, że nauczyciele będą używali TIK do komunikacji z rodzicami uczniów). Warte odnotowania jest również to, że z odpowiedzi uczniów wyłania się obraz nie tylko sporadycznego, ale również znacząco różnego wykorzystywania technologii informacyjnych i komunikacyjnych w życiu prywatnym uczniów i „życiu szkolnym”. W pytaniu o aktywności komputerowe związane ze szkołą dominuje zastosowanie komputera jako zaawansowanej maszyny biurowej – pisanie wypracowań i sprawozdań oraz przygotowywanie prezentacji zajmują czołowe lokaty we wskazaniach uczniów w szkole, nieco rzadziej jest to komunikacja i współpraca z kolegami ze szkoły, a zupełnie rzadko z kolegami z innych szkół. Z kolei aktywność prywatna koncentruje się właśnie wokół komunikacji oraz rozrywki – korzystanie z komunikatorów internetowych, komentowanie na portalach społecznościowych i blogach, rozmowy głosowe przez protokół VoIP, oglądanie i dzielenie się filmikami na portalach takich jak YouTube. Drugą silną stroną tej aktywności jest wykorzystywanie komputerów i Internetu jako pomocy naukowych – poszukiwanie informacji, przeszukiwanie Wikipedii również jest niezwykle częste. Wygląda zatem to tak, jakby uczniowie w swojej