references
328 C Z Ę Ś Ć
III
więcej niż jednej opcji, spontanicznie porównują. Osoby starsze rozpoczynały wykonanie zadań, ale dość szybko się poddawały. Niektórzy z respondentów byli w stanie powiedzieć jak należy wykonać dane zadanie, ale nie potrafili tego zrobić przy użyciu komputera. Posiadali więc wiedzę teoretyczną, ale nie potrafili jej zastosować. Niezależnie od wieku respondenci często mieli trudności z odróżnieniem informacji od komentarza lub informacji od reklamy. Problemy takie przybierały jednak różne formy zależnie od wieku. Osoby starsze lepiej radziły sobie w dekodowaniu materiału telewizyjnego i częściej były w stanie identyfikować elementy informacyjne i oddzielać je od komentarza. Z drugiej strony wyraźnie gorzej radziły sobie z oddzielaniem informacji i reklamy w Internecie. W trakcie rozwiązywania zadań i poszukiwania informacji częściej klikały na reklamy, które przekierowywały je na inne strony, którymi nie były zainteresowane. Wyraźnie widoczne jest też to, że osoby starsze mają znacznie większe trudności z odnalezieniem się w nowych sytuacjach i wykonaniem zadań, których wcześniej nie wykonywały. Dodatkowo zmiany w organizacji stron www albo sposobu wykonywania jakieś czynności mogą sprawić im duże trudności. Wszelkie zmiany interfejsów serwisów i usług internetowych w największym stopniu uderzają w starszych użytkowników, w skrajnych sytuacjach prowadząc do niemożności opanowania zmian i utraty nabytych wcześniej kompetencji36. U osób starszych związek pomiędzy kompetencjami cyfrowymi a długością korzystania z Internetu jest dość luźny. Nawet osoby, które korzystają z Internetu długo, często mają bardzo ograniczone umiejętności37. Badani eksperci zwracali również uwagę na to, że umiejętności posługiwania się nowymi technologiami nie są tożsame z kompetencjami medialnymi w szerokim znaczeniu tego słowa, czyli umiejętnościami analizy i syntezy przekazu, znajomością zagrożeń wynikających z używania mediów i odpowiedzialnością za słowa, czy też
P. Majnert, R. Machul, D. Batorski, Internet dla użytkowników w wieku 50+. Najpopularniejsze w Polsce serwisy Internetowe a dobre praktyki projektowania dla użytkowników 50+, UPC Polska, Warszawa 2012. 37 D. Batorski, D. Czerniawska-Szejda, M. Drabek, W. Fenrich, J. Jasiewicz, J. Kielan, A. Strzemieńska, K. Wala, Zaradność w Sieci. Diagnoza kompetencji medialnych Polaków, op. cit.
36