references
E L E M E N T Y E D U KAC J I M E D I A L N E J W P O D S TAW I E P R O G R A M O W E J . . .
253
W różnych przedmiotach pojawiają się zapisy o korzystaniu z mediów jako źródeł informacji. W podstawie programowej do wiedzy o społeczeństwie pojawiają się zapisy: uczeń wyszukuje w środkach masowego przekazu i analizuje przykład patologii życia publicznego w Polsce (III WoS 11.4), wyszukuje informacje o możliwościach zatrudnienia na lokalnym, regionalnym i krajowym rynku pracy (urzędy pracy, ogłoszenia, Internet) (III WoS 30.2). Na lekcjach języka polskiego uczeń powinien ćwiczyć umiejętność samodzielnego docierania do informacji, m.in. w mediach elektronicznych (III JP I.2.1), korzystania ze słowników, również w formie elektronicznej (III JP I.2.3), powinien znajdować w tekstach współczesnej kultury popularnej (np. w filmach, komiksach, piosenkach) nawiązania do tradycyjnych wątków literackich i kulturowych (III JP II.2.10). W podstawie programowej do języków obcych mowa jest o tym, że uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi) również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych (III JO 11). W zapisach podstawy programowej do gimnazjum, podobnie jak w zapisach do szkoły podstawowej, pojawiają się treści związane z dwuznacznością łączącą się z mediami. Dostrzega się korzyści płynące z używania ich, ale też zwraca się uwagę na konieczność odpowiedzialności wiążącą się z zagrożeniami. Już na informatyce ważną rolę odgrywają kwestie etyczne i prawne, a także netykieta. Na języku polskim spotykamy dwa szczególne zapisy: uczeń przestrzega zasad etyki mowy w różnych sytuacjach komunikacyjnych, m.in. zna konsekwencje stosowania form charakterystycznych dla elektronicznych środków przekazywania informacji, takich jak SMS, e-mail, czat, blog (ma świadomość niebezpieczeństwa i manipulacji powodowanych anonimowością uczestników komunikacji w sieci, łatwego obrażania obcych, ośmieszania i zawstydzania innych wskutek rozpowszechniania obrazów przedstawiających ich w sytuacjach kłopotliwych, zna skutki kłamstwa, manipulacji, ironii) (III JP III.1.6), świadomie, odpowiedzialnie, selektywnie korzysta (jako odbiorca i nadawca) z elektronicznych środków przekazywania informacji, w tym z Internetu (III JP III.1.8). W wychowaniu do życia w rodzinie wskazany jest temat: wpływ sposobu spędzania wolnego czasu (w tym korzystania ze środków masowego przekazu) na człowieka (III WwR 18). Co ważne, w zapisach podstawy