references
364 C Z Ę Ś Ć
III
projektu. Inspiracją był program CyberNavigators Biblioteki Publicznej w Chicago (USA), a jego celem – przetestowanie i wdrożenie usługi „cybernawigatorzy”, polegającej na organizacji w bibliotekach działań edukacyjnych dla osób wykluczonych cyfrowo (szkoleń, konsultacji, doradztwa, spotkań), dotyczących korzystania z komputerów i Internetu. W ciągu 4 miesięcy zorganizowano 396 zajęć dla 695 uczestników, którzy uczyli się podstaw obsługi komputera i popularnych programów biurowych, poznawali praktyczne zastosowania narzędzi internetowych, wyszukiwali w Internecie informacje o rynku pracy, tworzyli dokumenty aplikacyjne, otrzymywali indywidualne wsparcie w postaci konsultacji, korepetycji, doradztwa czy pomocy technicznej. Uruchamiano w bibliotekach „punkty konsultacyjne” i organizowano dyżury wolontariuszy, którzy udzielali porad i korepetycji, prowadzili indywidualne zajęcia, rozwiązywali problemy z komputerem, instalowali oprogramowanie zabezpieczające („pogotowie komputerowe”). Znakomitym pomysłem okazało się zorganizowanie w MBP w Morągu (woj. warmińsko-mazurskie) kółka fotograficznego – cyklu zajęć z fotografii cyfrowej, prowadzonego przez wolontariusza – fotografa. Wojewódzka Biblioteka Publiczna (WBP) w Olsztynie przygotowała warsztaty Pierwsze kroki w WORDzie skierowane do osób, które nie posiadały kompetencji cyfrowych lub czuły, że są one bardzo niskie. Działania edukacyjne realizowane w ramach warsztatów koncentrowały się na zdobyciu przez uczestników podstawowych umiejętności posługiwania się programem Word i praktycznym ich wykorzystaniu. O ważności, potrzebie wspierania bibliotek publicznych w zakresie szeroko rozumianej edukacji czytelniczej i medialnej może świadczyć fakt, iż w programie Kongresu Bibliotek w 2013 roku cały blok przeznaczono na podnoszenie kompetencji bibliotekarzy w zakresie edukacji medialnej. Znalazły się tam np. warsztaty: Medialny przybornik. Stwórz własny program edukacji medialnej – a jego uczestnicy dowiedzieli się, jak przygotować i zrealizować własny program edukacji medialnej dla dzieci i młodzieży od 10 do 18 roku życia, korzystając z Katalogu kompetencji medialnych i informacyjnych8 oraz serKatalog kompetencji medialnych i informacyjnych, [online:] http://nowoczesnapolska.org.pl/ , [dostęp: 07.10.2013].
8