references
440 C Z Ę Ś Ć
III
organizacji i instytucji zajmujących się edukacją pozaformalną i nieformalną. Dotyczy to zarówno dzieci i młodzieży, jak też dorosłych ze szczególnym uwzględnieniem osób starszych. Krajowa Rada postrzega swoją rolę jako organu wspierającego ten proces, działającego zarówno we własnym zakresie (w tym w pozyskiwaniu współpracy mediów w upowszechnianiu kompetencji medialnych), jak i we współpracy z innymi organami państwowymi oraz instytucjami i organizacjami, na miarę swoich ustawowych uprawnień i wypracowanych narzędzi. Więcej informacji na temat działań i roli KRRiT w zakresie edukacji medialnej znajduje się w Drogowskazie Medialnym23. Jeśli chodzi o edukację medialną i informacyjną w działaniach MEN, we wprowadzonej we wrześniu 2009 roku podstawie programowej znajdują się cele i treści w tym zakresie. Są one zawarte w treściach między początkiem szkoły podstawowej a końcem szkoły ponadgimnazjalnej, a ich znaczna część koresponduje z koncepcją media and information literacy jako kluczowych kompetencji warunkujących proces uczenia się przez całe życie oraz aktywnego udziału w społeczeństwie informacyjnym. Co prawda, w nowej podstawie programowej zrezygnowano ze ścieżek przedmiotowych, wśród których znajdowała się również ścieżka poświęcona edukacji medialnej, co skutkuje rozproszeniem związanych z tym celów i treści między różne przedmioty, ale sam fakt trwałego umieszczenia edukacji medialnej w programie nauczania sytuuje Polskę w czołowej grupie państw członkowskich UE pod tym względem. Raport Cyfrowa przyszłość. Edukacja medialna i informacyjna w Polsce zwraca uwagę na cztery główne problemy związane z praktyczną realizacją edukacji medialnej i informacyjnej w polskiej edukacji formalnej. Są to, oprócz ww. rozproszenia celów i treści kształcenia, problem związany z definicją tego obszaru, problem kontroli i ewaluacji oraz problem niedostosowania do realiów zmieniającej się technologii medialnej24. MKiDN przyznaje na edukację medialną i informacyjną środki finansowe w ramach Programu Ministra Edukacja. Pierwotnie była to
http://www.krrit.gov.pl/drogowskaz-medialny . Cyfrowa przyszłość. Edukacja medialna i informacyjna w Polsce – Raport otwarcia, (red.) J. Lipszyc, [online:] https://nowoczesnapolska.org.pl/wp-content/uploads/2012/01/Raport-Cyfrowa-Przyszłość-.pdf , [dostęp: 14.12.2015].
23 24