references
E D U KAC Y J N E F O R M Y P R AC Y B I B L I O T E K P U B L I C Z N YC H W P O LS C E . . .
393
edukacji formalnej, jak i poprzez działania podmiotów edukacji nieformalnej (2012); działania związane z edukacją medialną i informacyjną, której istotą jest przygotowanie do świadomego korzystania z nowych mediów oraz rozwój kompetencji związanych ze stymulowaniem działań twórczych obywateli w posługiwaniu się nimi (2014). Wieloletni Program Kultura+, priorytet Digitalizacja – zarządzany przez Narodowy Instytut Audiowizualny ma na celu poszerzenie i ułatwienie dostępu do cyfrowych zasobów polskiego dziedzictwa kulturowego, poprzez digitalizację zbiorów i rozbudowę pracowni digitalizacyjnych (http://www.nina.gov.pl/); Instytut Książki – IK prowadzi dwa projekty w ramach programu Biblioteka+ (MAK+, Kraszewski. Komputery dla bibliotek). Pakt dla Kultury – zawarty został pomiędzy rządem (reprezentowanym przez Prezesa Rady Ministrów), a stroną społeczną (reprezentowaną przez Obywateli Kultury). Strona rządowa zobowiązała się m.in. do stałej współpracy ze stroną społeczną i środowiskiem naukowym w zakresie wprowadzania nowoczesnych rozwiązań edukacyjnych służących kształceniu kompetencji językowych, komunikacyjnych, medialnych i artystycznych dzieci i młodzieży. Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji MAiC realizuje jeden z istotniejszych bieżących projektów: Program Operacyjny Polska Cyfrowa przygotowany przez MAiC oraz Ministerstwo Rozwoju Regionalnego. Na ten specjalny unijny program cyfryzacji kraju będzie przeznaczone w latach 2014-2020 ponad osiem miliardów złotych. Celem programu jest wykorzystanie potencjału cyfrowego do poprawy jakości życia, przy założeniu, że jest to możliwe nie tylko poprzez budowę infrastruktury i usług, ale także wspieranie kompetencji cyfrowych Polaków. W ramach prac nad PO PC pojawiła się więc koncepcja tworzenia centrów aktywności cyfrowej tworzonych na bazie instytucji kultury, świetlic oraz sieci bibliotecznej. Według MAiC mogą one być wykorzystane w tworzeniu trwałego mechanizmu podnoszenia kompetencji cyfrowych przez całe życie. W ten sposób biblioteki – w tym biblioteki szkolne – otrzymałyby nowe zadania i funkcje – o ile stanęłyby do konkursu i zostały zakwalifikowane do współtworzenia centrów aktywności cyfrowej na swoim terenie.