references
4 8 CZĘŚĆ 1
III
nie są nabyte raz na zawsze. A skoro tak, to dobrze byłoby przynajmniej umieć się w tej rzeczywistości poruszać zgodnie z własnymi potrzebami i aspiracjami, do czego odwołuje się kompetentne użycie mediów w codzienności. I nawet jeśli motywacje i cele w tym zakresie są różne, nawet jeśli stopnie medialnego i technologicznego zaawansowania są różne (w następnym kroku dobrze byłoby umieć poruszać się w tej rzeczywistości w sposób bezpieczny, świadomy i krytyczny, a także umieć ją współtworzyć i przetwarzać…), to tak naprawdę, na minimalnym, wspólnym dla wszystkich poziomie, nie trzeba nawet posługiwać się terminem „edukacja medialna”, ani zastanawiać się, czym ona w rzeczywistości jest, żeby wiedzieć, że tradycyjne i nowe media oraz nowe technologie stają się (a dla jednych już są) nieodłączną i coraz większą częścią codziennego życia. O ile dla tzw. „dzieci sieci” czy „cyfrowych tubylców” jest to stan naturalny, o tyle dla wielu z tych, których większość życia przypadła na okres analogowy (tzw. dzieci analogu), jest to duże wyzwanie nie tylko techniczne czy organizacyjne, ale zdaniem autorki przede wszystkim psychologiczne, co, jak można sądzić, jest trudniejsze do wychwycenia i zoperacjonalizowania na poziomie administracyjnym. W tej sytuacji nie chodzi już zatem o pytanie, czy edukacja medialna jest potrzebna, bo nikt świadomy już temu chyba nie zaprzeczy. Wyzwaniem jest umiejętność trafienia we właściwą odpowiedź na pytanie, jak skutecznie ją realizować, kto ma to robić i w jakich proporcjach wziąć za to odpowiedzialność, wiedząc, że jest to długotrwały proces nakierowany na wszystkie grupy społeczne i wiekowe, a przedmiot tej edukacji podlega ciągłym przemianom.
Kontekst europejski i międzynarodowy Polityka Unii Europejskiej i jej priorytety w zakresie edukacji medialnej
Obszar edukacji medialnej najbardziej widoczny jest w szeregu nie najnowszych dokumentów Unii Europejskiej, tj. pochodzących z lat 2006-2010. Flagowym dokumentem w tym zakresie jest ww. Dyrektywa AUM, jedyny z przytaczanych tu dokumentów unijnych, którego treść