references
TECHNIKI CYFROWEGO WSPOMAGANIA PROCESU DYDAKTYCZNEGO
29 1
45% 40% 35% 30% 25% 20% 15% 10% 5% 0% 3,7% Co najmniej raz w tygodniu Co najmniej raz w miesiącu
41,1% 38,7%
16,6%
Kilka razy w roku
Nigdy lub prawie nigdy
Wykres 11. Praca z kartą opartą na zasobach internetowych. Oprac. A. Dziak (na podst.: Tabela 37, [w:] Raport tematyczny z badania „Dydaktyka literatury i języka polskiego w gimnazjum w świetle nowej podstawy programowej”. Raport z badań ilościowych (raport końcowy z 30.08.2013), pytanie kwestionariuszowe: W poniższej tabeli zaznacz, jak często czytasz wymienione; pytanie kwestionariuszowe: Jak często uczniowie wykonują wymienione niżej czynności podczas ćwiczeń na lekcjach języka polskiego?, s. 249).
cyfrowych narzędzi w procesie dydaktycznym. Mimo ważnych inicjatyw związanych z promocją edukacji medialnej w Polsce, podejmowanych przez środowiska akademickie oraz ustawodawców, dostrzec można liczne niedogodności wpływające na dość ograniczone wykorzystanie narzędzi służących do budowania wirtualnych środowisk edukacyjnych. W ramach takiej pozaszkolnej formy edukacji prowadzonej w systemie tzw. blended learning można realizować te cele kształcenia, które związane są w funkcjonowaniem w społeczeństwie informacyjnym. Jak wynika z omówionych w niniejszym artykule badań, wśród tych niedogodności nie wymienia się braku dostępu do wyżej wspomnianych narzędzi cyfrowych. Dostęp do Internetu jest coraz bardziej powszechny, a uczestnictwo młodych osób w świecie wirtualnym stało się wręcz codziennością. W przypadku polskiej szkoły te przeszkody to przede wszystkim: brak regulacji prawnych, które porządkowałyby sposoby wykorzystania narzędzi cyfrowych w procesie kształcenia na niższych etapach edukacyjnych oraz niewiedza lub czasem niechęć nauczycieli do stosowania tego rodzaju