references
E L E M E N T Y E D U KAC J I M E D I A L N E J W P O D S TAW I E P R O G R A M O W E J . . .
243
z technikami komputerowymi, jednak umiejętności w tym zakresie w małym stopniu uczy ich szkoła, w większym są oni samoukami albo uczą się od rodziców lub kolegów. Znajomość innych mediów polega niemal wyłącznie na biernym odbiorze przekazu. Szkoła w niewielkim zakresie uczy języka nowoczesnych mediów, są one wykorzystywane głównie jako forma prezentacji treści nauczania, uatrakcyjnienie lekcji lub zamiennik książki (np. gdy pokazuje się ekranizację, zamiast skłonienia uczniów do przeczytania dzieła literackiego). W tej sytuacji można mówić raczej o potencjale tkwiącym w polskim systemie edukacyjnym, aniżeli o realnym kształceniu w zakresie kompetencji medialnych. Potencjał ten zawarty jest w obowiązującej od 2009 roku podstawie programowej nauczania ogólnego. To dokument ministerialny porządkujący system kształcenia w polskim szkolnictwie. Jego treść służy wytyczeniu celów nauczania wszystkich przedmiotów oraz przedstawieniu wymagań, które uczeń powinien spełnić na koniec każdego z czterech etapów edukacyjnych. Dokument ten programuje nauczanie, nadaje mu kierunek, wyznacza zakres wiedzy i umiejętności, jednak nie precyzuje szczegółowo, jakie treści, w jakim stopniu, a także za pomocą jakich metod nauczyciel będzie przekazywał uczniom. Dlatego z podstawy programowej można wyczytać intencje dotyczące postulowanego kształtu edukacji, nie da się jednak powiedzieć, jak ona w istocie wygląda. Szczegółową analizę aspektu zawartości treści związanych z edukacją medialną i informacyjną w podstawie programowej przedstawili Grzegorz D. Stunża5 i Justyna Jasiewicz6, wydawałoby się więc, że nie ma potrzeby powtarzać ich ustaleń. Jeśli jednak podejmujemy się ponownej lektury dokumentu pod tym kątem, to po to, by przeczytać go nie z perspektywy postulowanego modelu edukacji medialnej, lecz od wewnątrz – poszukać w nim, co prawda wijącej się kapryśnie
5 G.D. Stunża, Edukacja medialna w podstawie programowej, [w:] Cyfrowa przyszłość. Edukacja medialna i informacyjna w Polsce – raport otwarcia, (red.) J. Lipszyc, aneks, [online:] http://nowoczesnapolska.org.pl/wp-content/uploads/2012/01/Cyfrowa-Przyszłość-aneks-14.pdf , s. 1-38, [dostęp: 16.09.2013]. 6 J. Jasiewicz, Edukacja medialna w podstawie programowej, [w:] Cyfrowa przyszłość. Edukacja medialna i informacyjna w Polsce – raport otwarcia, (red.) J. Lipszyc, aneks, [online:] http://nowoczesnapolska.org.pl/wp-content/uploads/2012/01/Cyfrowa-Przyszłość-aneks-15.pdf , s. 1-20, [dostęp: 16.09.2013].