references
O P O T R Z E B I E E D U KAC J I M E D I A L N E J W P O LS C E
1 1
Sławomir Ratajski Wprowadzenie
1. Głębokie przemiany cywilizacyjne epoki postindustrialnej, związane z rozwojem nowych technik reprezentacji rzeczywistości i komunikacji, są wyzwaniem dla edukacji powszechnej w rozwiniętych demokracjach. Świat oparty na technologii cyfrowej przekroczył próg zapowiadanej przez fotografię seryjnej reprodukcji rzeczywistości. Wartości filmu znajdują wyraz nie tylko w sposobie, w jaki człowiek pokazuje siebie aparatowi, lecz też w sposobie, w jaki człowiek za pomocą tegoż aparatu może sobie przedstawić otaczający go świat – przewidywał Walter Benjamin1, a Hans Georg Gadamer dodawał: Bo to jest przecież tak, że w jednym i tym samym procesie wydobywamy niejako obraz z rzeczy i że go w rzeczy mocą wyobraźni wnosimy. Myślenie estetyczne kieruje się przede wszystkim wyobraźnią, zdolnością człowieka do kształtowania sobie obrazu2. Współczesny rozwój technologiczny umożliwił przeskok z poziomu obrazowej reprezentacji rzeczywistości do jej prezentacji. Stały się osiągalne symulacje rzeczywistości angażujące człowieka znacznie głębiej
W. Benjamin, Dzieło sztuki w dobie reprodukcji technicznej, [w:] Estetyka i film, red. A. Helman, WAIF, Warszawa 1972, s. 167. 2 H.G. Gadamer, Aktualność piękna: sztuka jako gra, symbol i święto, Oficyna Naukowa, Warszawa 1993, s. 17.
1