references
E L E M E N T Y E D U KAC J I M E D I A L N E J W P O D S TAW I E P R O G R A M O W E J . . .
257
formułowanie przekazu w różnych sytuacjach i formach, w tym jako e-maila (IV JO 5 oraz 7). Dodajmy, że wśród tematów, jakie uczeń – posiadając w miarę rozwinięty zasób leksykalny – powinien podjąć na poziomie ponadgimnazjalnym, są zagadnienia: kultura (np. dziedziny kultury, twórcy i ich dzieła, uczestnictwo w kulturze, media) (IV JO 1.9) oraz nauka i technika (np. odkrycia naukowe, wynalazki, obsługa i korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych, awarie, technologie informacyjno-komunikacyjne) (IV JO 1. 12). Podczas lekcji wiedzy o społeczeństwie uczeń powinien wyszukiwać w środkach masowego przekazu (w tym w Internecie) informacje o przypadkach łamania praw człowieka (IV WoS 5.4) czy brać udział w debacie klasowej, szkolnej lub internetowej na temat wolności słowa lub innych praw i wolności (IV WoS 5.5). Podstawa programowa do wiedzy o kulturze wymaga od ucznia, żeby samodzielnie wyszukiwał informacje na temat kultury w różnych mediach i bibliotekach (IV WoS 1.9). Pojawiają się również zapisy dotyczące pozytywnego lub negatywnego wpływu mediów na człowieka. Ciekawy jest zapis w podstawie programowej do wychowania fizycznego: uczeń wymienia czynniki wpływające na podejmowanie aktywności fizycznej zależne od rodziny, kolegów, mediów i społeczności lokalnej (IV WF 1.4). W wiedzy o społeczeństwie zwraca się uwagę na to, na czym polega prawo do prywatności, w tym do ochrony danych osobowych i prawa obywatela w kontaktach z mediami (IV WoS 5.6). Na geografii uczeń wyjaśnia, na czym polegają zmiany zachodzące na rynku pracy w skali globalnej i regionalnej, wynikające z rozwoju nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (IV G 2.9).
Poziom rozszerzony
Naukę na poziomie rozszerzonym podejmują ci uczniowie, którzy są szczególnie zainteresowani wybranymi przedmiotami. Dlatego trudno w tym przypadku mówić o wspólnych umiejętnościach, raczej trzeba zwrócić uwagę na to, że następuje specjalizacja, poszczególne profile kształcenia przygotowują do przyszłych studiów. Przykładem jest informatyka na poziomie rozszerzonym. Posługiwanie się komputerem ma już charakter profesjonalny, podbudowane jest teorią,