references
M ŁO D Z I E Ż I N O W E M E D I A : S O C J A L I Z AC J A P O D W Ł AS N Y M N A D Z O R E M
1 1 9
jest wykorzystywana jako źródło informacji przez uczniów oraz studentów. W badaniach Mariusza Jędrzejki 54% studentów uczelni publicznych i 72% niepublicznych deklaruje korzystanie z Wikipedii jako głównego źródła informacji przy pisaniu prac licencjackich oraz magisterskich16. Nie najlepszy stan wyposażenia szkół i rodzinnych domów w sprzęt komputerowy, wysokie koszty oprogramowania i poziom nauczania informatyki sprawiają, że młodzi Polacy nie wypadają najlepiej w pomiarach poziomu umiejętności informatycznych na tle młodzieży z innych krajów (rys. 8.). Podobny obraz wyłania się z badań Eurostatu (Community Survey on ICT Usage Households and by Individual)17 czy Study for Assessment Criteria for Media Literacy Levels. We wszystkich z nich widać, że polska młodzież ma niższe niż średnia europejska kompetencje medialne (rys. 8.). Z wynikiem odpowiadającym 70% średniej jesteśmy szóstym państwem od końca 27 krajów UE18. Dominik Batorski próbuje to tłumaczyć brakiem motywacji Polaków do korzystania z komputerów i Internetu oraz podnoszenia kompetencji cyfrowych. Nie dostarcza jej ani system edukacyjny (który nie wymaga kreatywnego korzystania z technik komputerowych i z Internetu), ani rynek pracy (mający podobne nastawienia)19.
http://www.internetstandard.pl/news/368513_2/Megapanel.styczen.2011.serwisy.tematyczne.html , http://www.rp.pl/artykul/449751.html . 17 Youth in Europe…, s. 148. 18 Są to: 1/ kopiowanie i przenoszenie plików oraz folderów, 2/ robienie kopii, duplikatów i przenoszenie informacji w obrębie dokumentu, 3/ stosowanie podstawowych działań arytmetycznych w arkuszach kalkulacyjnych, 4/ kompresowanie plików, 5/ podłączanie i instalowanie urządzeń towarzyszących jak drukarki czy modemy, 6/ pisanie programów komputerowych. Poziom niski obejmuje 1 lub 2 rodzaje umiejętności. Poziom średni odnosi się do 3 lub 4. Poziom wysoki dotyczy osób, które posiadają umiejętność wykonywania wszystkich tych działań. Poziomy te odzwierciedlają liczbę umiejętności wyselekcjonowanych do badań Eurostatu. 19 D. Batorski, Polacy wobec technologii cyfrowych – uwarunkowania dostępności i sposobów korzystania, [w:] Diagnoza społeczna 2013. Warunki i jakość życia Polaków, Warszawa 2013.
16