references
Ś W I AT, K T Ó R Y P O T R Z E B U J E E D U K A C J I M E D I A L N E J . . .
7 1
wartością nadrzędną, którą należy w młodych ludziach kształtować tak, aby byli oni świadomymi odbiorcami i współtwórcami sieci. Jednym z najpopularniejszych źródeł informacji dla młodych uczniów i studentów są internetowe encyklopedie oparte na zasadzie otwartej treści, których najpopularniejszą „przedstawicielką” jest Wikipedia. Jej anglojęzyczna wersja zawiera ponad 4 mln artykułów (ok. 2,5 miliarda słów) co stanowi 50 razy więcej niż w dotychczas największej encyklopedii: Britannice. Polska Wikipedia pod względem liczby artykułów znajduje się na 4. miejscu na świecie; zaskakujące jest to, że język polski wyprzedza nawet język hiszpański. Ludzie nauki wypowiadali Wikipedii wojnę od początku jej istnienia, zarzucając jej brak rzetelności, wiarygodności oraz niską wartość edukacyjną. Jednakże pomimo licznych obaw wobec otwartych encyklopedii, nie można zapominać o wielu płynących z niej korzyściach, które czerpać może jednakże tylko świadomy odbiorca. Wikipedia nie jest i nie powinna być traktowana jako źródło nieomylne, stanowi bowiem dzieło zbiorowej inteligencji – opierające się na demokratycznej zasadzie tworzenia informacji, zakładającej, że to większość ma rację. Tradycyjne encyklopedie tworzone są przez wyselekcjonowane grupy eksperckie – specjalistów w swojej dziedzinie, zaś otwarta encyklopedia pozwala każdemu na edycję haseł. Artykuł o fizyce kwantowej może napisać nie tylko naukowiec, specjalista w tej dziedzinie, lecz także hobbista, który swoją wiedzę czerpie np. z sieci. Nie oznacza to jednak, że każdy może napisać cokolwiek i będzie to uznane za słuszne – hasła są kontrolowane przez samych użytkowników, a niekompletne lub celowo błędne informacje są przez nich na bieżąco wyszukiwane i poprawiane. Sami inicjatorzy tej często obdarzanej przez uczniów zbyt wielkim kredytem zaufania internetowej encyklopedii przyznają, że nie wszystkie hasła w niej zawarte są prawidłowe: William Beutler, szef Beutler Wiki Relations wyraził opinię, że nieprawdziwe informacje nie są niczym nowym na Wikipedii, a im staranniej zostały opracowane, tym trudniej je wychwycić. Tak też, przez pewien czas użytkownicy mogli się od Wikipedii „nauczyć” między innymi, że Platon jest hawajskim surferem i popularnym prezenterem pogody oraz że istnieje mięsożerne drzewo o nazwie Dunak (oczywiście fikcyjne). Niektóre informacje