references
1 90 C Z Ę Ś Ć
III
13 uczniów, a komputer z dostępem do Internetu − na 15 uczniów. Na wsi wskaźniki te wynoszą odpowiednio 7 i 7 uczniów. Jakkolwiek liczby te sugerują relatywnie lepszą sytuację w szkołach wiejskich, to sprzęt komputerowy pozostający do dyspozycji tamtejszych uczniów posiada często wątpliwą wartość techniczną, a ich oprogramowanie limituje sposób ich wykorzystania.
100 80 60 40 20 0 2002/2003 2005/2006 podstawowe zasadnicze zawodowe licea profilowane 2010/2011 2011/2012 gimnazja licea ogólnokształcące (1) technika (2) 2012/2013
Rys. 7. Wyposażenie szkół w sprzęt komputerowy i łącza internetowe (2012/2013). Źródło: Oświata i Wychowanie w roku szkolnym 2012/2013, GUS, Warszawa 2013, s. 108.
Komputery – niezależnie od środowiska szkoły – nie są stosowane w całym procesie edukacji. W wielu wypadkach są dostępne dla uczniów tylko na określonych zajęciach w pracowni komputerowej. Brak wprawdzie danych statystycznych o kompetencjach cyfrowych nauczycieli jako grupy zawodowej, jednak wielu ekspertów podkreśla nieprzygotowanie nauczycieli do edukacji cyfrowej. Szkoła jest więc miejscem wyraźnych różnic, a może nawet napięć pokoleniowych dotyczących wykorzystania technologii cyfrowych. Nieobecne w formalnym procesie nauczania technologie są przez uczniów wykorzystywane w domu: prace domowe są odrabiane z pomocą serwisu Skype, a materiały edukacyjne (nawet zeszyty) są skanowane i rozsyłane przez Sieć14. Najpopularniejszym serwisem edukacyjnym jest Wikipedia (9 375 000 użytkowników w styczniu 201115) – tworzona przez wolontariuszy encyklopedia, która powszechnie
Młodzi i media, (red.) M. Filiciak, SWPS, Warszawa 2010. Internet Standard: Megapanel styczeń 2011 – serwisy tematyczne, URL.
14 15