references
TECHNIKI CYFROWEGO WSPOMAGANIA PROCESU DYDAKTYCZNEGO
277
na temat aktualnych wydarzeń i tworzenie swoistej indywidualnej/grupowej relacji danego wydarzenia30. Podobne cele mogą być realizowane za pomocą portali społecznościowych (np. Facebook) lub aplikacji służących do synchronicznej komunikacji (np. Skype). Mimo braku e-podręcznika w zestawieniu narzędzi najbardziej przydatnych w procesie e-kształcenia, warto podkreślić jego wagę w krajowym systemie oświaty. Przede wszystkim zgodnie z zapisem Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 czerwca 2009 roku e-podręcznik został uznany za pełnoprawny środek dydaktyczny, co z kolei wpłynęło na umieszczenie go w centrum dużego programu edukacyjnego, który prowadzony jest od 2012 roku przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. W ramach działań podejmowanych w projekcie do najważniejszych zaliczyć należy utworzenie nowoczesnej platformy edukacyjnej do tworzenia i udostępniania e-podręczników na zasadach pełnej otwartości (materiały zawarte w tych podręcznikach będą publikowane na wolnych licencjach)31 oraz udostępnienie minimum 18 opracowanych e-podręczników do kształcenia ogólnego32.
Wykorzystanie cyfrowych narzędzi w tworzeniu edukacyjnej przestrzeni wirtualnej
Zanim jednak będzie możliwe przyjrzenie się realnym zastosowaniom wyżej omówionych narzędzi w polskiej szkole i w kształceniu tzw. nieformalnym, warto zastanowić się, czy spełnione są tu podstawowe warunki techniczne: tzn. dostęp do komputerów i Internetu, nie tylko w szkole, ale i w domu, gdzie tego rodzaju kształcenie najczęściej się odbywa. Na początek warto zwrócić uwagę na odsetek gospodarstw domowych, które wyposażone są w komputery i Internet. Według Diagnozy Społecznej z 2013 roku liczba ta stale rośnie i obecnie przyjmuje poziom prawie 70% społeczeństwa (wykres 1). Ta wzrostowa tendencja została także dostrzeżona w raporcie Ministerstwa
Tamże, s. 139. E-podręczniki do kształcenia ogólnego, [online:] http://www.ore.edu.pl/strona-ore/index.php?option=com_content&view=article&id=2349&Itemid=1732 , [dostęp: 19.08.2013]. 32 Tamże.
30 31