references
E D U KAC Y J N E F O R M Y P R AC Y B I B L I O T E K P U B L I C Z N YC H W P O LS C E . . .
383
który poprzez biblioteki gminne, wypożycza zbiory, obsługuje osoby niewidome i słabowidzące oraz młodzież dyslektyczną z terenu całego powiatu. Punkt posiada 224 kasety, 240 płyt CD oraz 255 tytułów książek do odtwarzania za pomocą „czytaka”. Jednak gromadzenie zbiorów nietradycyjnych jest dużym obciążeniem dla bibliotek, nie tylko tych najmniejszych. Bibliotekarze informują, że wciąż za mało środków są w stanie przeznaczyć na uzupełnianie np. zbiorów książki mówionej oraz drukowanej dużą czcionką. Są też województwa (np. podlaskie, świętokrzyskie), w których ostatnie lata nie przyniosły zasadniczych zmian w zakresie przystosowania bibliotek publicznych do obsługi osób niepełnosprawnych, chorych, w starszym wieku.
Dla kogo organizowane są różne formy edukacji w bibliotekach?
Biblioteki starają się sprostać oczekiwaniom różnych grup użytkowników, wśród których dominują seniorzy, niepełnosprawni i osoby społecznie wykluczone. Jak okazuje się, nie są to grupy małe. Dział Zbiorów Specjalnych Książnicy Podlaskiej w miarę możliwości stara się obsługiwać czytelników niepełnosprawnych, którzy stanowią 45% czytelników korzystających z jego usług, a wśród nich: niewidomych, niedowidzących, osoby niesprawne ruchowo, z obniżoną normą intelektualną, seniorów oraz uczniów niesprawnych czytelniczo (dyslektyków, mających zaburzony proces czytania i rozumienia tekstu). Dział udostępniał czytelnikom zbiory specjalne: audiobooki, książki z dużą czcionką, dokumenty elektroniczne, dokumenty życia społecznego. Osobom niepełnosprawnym i obłożnie chorym dowoził, raz w miesiącu, książki do domu.
Przy czyim wsparciu organizowane są przedsięwzięcia edukacyjne?
Działania bibliotek w zakresie zaspokajania potrzeb grup specjalnej troski wspomaga wiele instytucji, na różnym poziomie i w różnym zakresie. Uchwałą Parlamentu Europejskiego rok 2012 został