references
1 88 C Z Ę Ś Ć
III
poznawcze, dotyczące rozwiązywania problemów i rozumienia podstaw nowych strategii komunikacyjnych. Brak takich umiejętności może zwiększać ryzyko niepowodzenia, a nawet wykluczenia. Młode osoby w dużej mierze należą do pokoleń „cyfrowych tubylców” – wychowanych od najmłodszych lat w obecności technologii cyfrowych, choć także w tym pokoleniu istnieją wyraźne różnice w kompetencjach czy sposobie korzystania. Niemniej przynajmniej podstawowy regularny dostęp jest niemal powszechny. W grupie wiekowej 16-24 lata 95% osób regularnie korzysta z komputera (w porównaniu ze średnią dla ogółu populacji 58%), a 93% osób regularnie korzysta z Internetu (w porównaniu ze średnią 60%). Brak jakichkolwiek doświadczeń z komputerem i Internetem deklaruje zaledwie 0,5% piętnastolatków (średnia dla OECD wynosi 1%). Do codziennego lub prawie codziennego posługiwania się komputerem przyznaje się 75% młodych w wieku 16-24 lata, 58% osób w wieku 25-34 i 27% w wieku 45-54 lata. Codzienne korzystanie z Internetu jest ponad trzykrotnie częściej cechą osób młodych (w wieku 16-24) aniżeli starszych (w wieku 45-54)12. Polska młodzież korzysta z technologii cyfrowych intensywnie, chociaż nie całkiem kompetentnie. Spędza w sieci dużo czasu, a podejmowane tam aktywności mają różny charakter. Najmłodsi użytkownicy korzystają z Internetu nie tylko w sposób bardziej wszechstronny, ale również zdecydowanie częściej używają internetowych narzędzi komunikajcyjnych. Częściej też sieć jest dla nich źródłem rozrywki (rys. 5.). Sposób korzystania z urządzeń ICT nie wyróżnia zasadniczo polskiej młodzieży na tle innych krajów. To, co się rzuca w oczy, to znacznie rzadsze posługiwanie się bardziej wysubliwomanymi umiejętnościami komputerowymi – jak np. zakładanie strony www (rys. 6.). Nabywanie kompetencji cyfrowych najczęściej dokonuje się w szkole (przyznaje się do tego 81% młodzieży w wieku 16-24 lata), drogą samodzielnego ćwiczenia i eksperymentowania (66%) oraz poprzez korzystanie z pomocy kolegów, przyjaciół lub członków rodziny (58%). Najczęściej wszystkie te sposoby są łączone przez młodzież13. Polskie szkoły, mimo systematycznej poprawy, nie są jednak dobrze wyposażone
12 13
Eurostat: Youth in Europe 2009, s. 140-142. ICT Use and Educational Scores: Preliminary Results from PISA, 28-31 April 2010, OECD Headquarters Paris.