references
344 C Z Ę Ś Ć
III
i nadawcami medialnymi oraz konsolidację działań edukacyjno-medialnych w sferze publicznej. Podobnie w drugim z wymienionych dokumentów NGOs zostały wyszczególnione jako podmioty rozwoju edukacji medialnej, zwłaszcza w kontekście kształcenia ustawicznego. Odnośnie do instytucji kultury w analizowanych dokumentach możemy mówić przede wszystkim o międzykulturowym kontekście edukacji medialnej (ang. cross-cultural, intercultural) czy kulturowym zróżnicowaniu (ang. cultural diversity). Najwięcej uwag dotyczących zadań NGOs i instytucji kultury w zakresie edukacji medialnej zawarto w Deklaracji Moskiewskiej6. Zapisy wskazują na potrzebę integracji działań tych podmiotów. Analiza treści wskazuje na pewne niedostatki. Nie mówi się dokładnie, o jakie konkretnie zadania chodzi. Sformułowania ogólne dostarczają jednakże cennych inspiracji dla praktycznego programu NGOs i instytucji kultury w zakresie edukacji medialnej. Po pierwsze, istotne jest ugruntowane podejście międzysektorowe do edukacji medialnej (ang. cross-sectoral). Tzn. tworząc projekty, powinniśmy szukać synergii w działaniach rządowych, samorządowych i pozarządowych, instytucji kultury, instytutów badawczych i biznesu medialnego. Międzysektorowość możemy również interpretować na płaszczyźnie regionalnej. Należy szukać kreatywnych połączeń pomiędzy różnymi podmiotami na danym terytorium. To cenna inspiracja dla praktyków edukacji medialnej. Możemy zastanowić się, jak szkoła podstawowa, gminny samorząd lokalny, miejska biblioteka publiczna, wydawca prasy lokalnej, muzeum historii regionalnej i powiatowy dom kultury mogą wspólnie przygotować projekt edukacyjny. Jeśli znajdą się odpowiedni liderzy takich projektów oraz perspektywa finansowa – np. ze wspomnianych środków z EFS czy konkursów MKiDN lub MAiC – przedsięwzięcia mogą mieć szansę powodzenia. Po drugie, warto przyjąć – co czynią autorzy deklaracji – podstawowe, wspólne cele pojętej międzysektorowo edukacji medialnej i informacyjnej: (a) przekonanie o niezbędności edukacji medialnej dla rozwoju społeczeństwa i poszczególnych osób; (b) integracja edukacji medialnej z innymi programami narodowymi dot. kultury,
6
The Moscow Declaration on Media and Information Literacy, Moscow, 28 czerwca 2012 r., s. 3, [online:] http://www.ifla.org/files/assets/information-literacy/ publications/moscow-declaration-on-mil-en.pdf , [dostęp: 16.09.2013].