references
226 C Z Ę Ś Ć
III
3. poziom drugi (42% uczniów w Polsce) – uczeń na tym poziomie powinien poradzić sobie z zadaniami o poziomie trudności zbliżonym do zadania, w którym trzeba było otworzyć nieaktywny link do strony internetowej lub dodać koleżankę do współdzielonego dokumentu; 4. poziom trzeci (29% uczniów w Polsce) – uczniowie na tym poziomie radzą sobie z zadaniami podobnymi do tego, w którym należało uzasadnić, dlaczego niespersonalizowany nagłówek wiadomości może świadczyć o próbie wyłudzenia hasła; 5. poziom czwarty (4% uczniów w Polsce) i zarazem najwyższy oznaczał, że uczniowie powinni radzić sobie z większością zadań, w tym np. z tymi dotyczącymi uzasadnienia, dlaczego adres wiadomości z darmowej domeny może świadczyć o próbie wyłudzenia hasła, adaptacją informacji znajdowanych w Internecie, czy radzeniem sobie z doborem kolorów tak, aby uzyskać czytelny, kontrastowy plakat. Osoby na poziomie czwartym można śmiało uznać za biegłe komputerowo i informacyjnie – 4% uczniów w Polsce (co ciągle jest niezłym wynikiem – w rekordowej Korei Południowej lokuje się tutaj 5,5% uczniów, z kolei w 10 krajach jest niższy niż 2% – w tym np. w Niemczech czy Szwajcarii) świadczą dobitnie o tym, że gimnazjaliści w dziedzinie kompetencji komputerowych i informacyjnych mają jeszcze na ogół duże pole do rozwoju.
Rys. 10. Procentowy rozkład wyników na poziomach. Źródło: ICILS 2013.