references
64 C Z Ę Ś Ć
I
Czy istotnie między starszym pokoleniem a najnowszą rzeczywistością wyrósł mur? Mur „chciany” – taki, który rozdziela to, co powinno być oddzielone od siebie? Początek rozmowy Jacka Żakowskiego z Januszem Czapińskim nie daje szans wątpliwościom związanym z murem: To są takie kompletnie inne zwierzęta niż my? Są kompletnie inne. Wiem, co mówię, bo sam mam dwoje dzieci z tego pokolenia. Co ich różni? Prawie wszystko. Oni są ze świata cyfrowego. My analogowego38. Pokolenie Iksów (trzydziesto- i czterdziestolatków) różni od Igreków (dwudziestolatków i młodszych) hedonizm, egoizm, zakupoholizm, osłabienie więzi religijnych tych ostatnich. Wygląda to na rewolucję: I to rewolucja dotycząca praktycznie wszystkich sfer życia. Igreki są materialistami i zakupoholikami, ale w odróżnieniu od Iksów nie będą sobie wypruwały żył, żeby dostać podwyżkę. Chcą mieć i żyć. Jak nie dostaną podwyżki, poszukają lepiej płatnej pracy. Nawet podwyżka nie starczy. Dla Igreków samorozwój jest w pracy ważniejszy niż dla Iksów. Iksy zawsze chciały pieniędzy i spokoju. Żeby było możliwie najmniej stresu. Igreki chcą się rozwijać. Chcą ciągle podwyższać kompetencje, odczuwać satysfakcję z pracy. Wydaje się, że trzeba dodać do tego obrazu stosunek do mediów, gdyż nie został on właściwie podkreślony. W literaturze funkcjonuje klasyczna definicja, według której osoba wyedukowana medialnie potrafi dekodować, oceniać, analizować i wytwarzać zarówno drukowane, jak i elektroniczne media. Podstawowym celem edukacji medialnej jest więc krytyczna relacja do wszystkich mediów. Podkreślić należy szeroki zakres edukacji medialnej: włączyć należy postawę poinformowanego obywatela, estetyczną krytykę i ekspresję, social advocacy, self-esteem i kompetencje konsumenckie.39 Jej prostota zostaje zaburzona przez dołączanie kolejnych zakresów edukacji medialnej. Tworzone są następujące postulaty, opisane zbiorczo przez Koltaja40:
38 J. Żakowski, rozmowa z J. Czapińskim, Zderzenie pokoleń, „Polityka”, nr 19 (2857), wydanie z dn. 09.05.2012. 39 P. Aufderheide, Media Literacy: A Report of the National Leadership Conference on Media Literacy, Aspen Institute, Washington, DC 1992, [online:] http://www.medialit.org/reading-room/aspen-media-literacy-conference-report-part-ii , [dostęp: 14.12.2015]. 40 T. Koltaj, The Media and the Literacies: Media Literacy, Information Literacy, Digital Literacy, „Media Culture & Society”, nr 33 (2), marzec 2011, s. 211-221.