references
340 C Z Ę Ś Ć
III
Postulaty dotyczące powszechnej i ustawicznej edukacji medialnej
Podejmując się analizy dokumentów powstałych z inicjatywy UNESCO w zakresie edukacji medialnej, warto sięgnąć po Deklarację Grünwaldzką z 1982 roku, w której po raz pierwszy wskazano na potrzebę działań międzynarodowych zmierzających do podnoszenia świadomości użytkowników mediów3. Od ponad 30 lat zatem w centrum zainteresowania Organizacji Narodów Zjednoczonych dla Wychowania, Nauki i Kultury stoi problem kształcenia kompetencji medialnych. Dokument zawiera dwa istotne punkty: (1) żyjemy w świecie, w którym media są wszechobecne, (2) w związku z tym powinniśmy przyjąć określone kierunki działań. Zdano sobie sprawę z gwałtownego rozwoju mediów audiowizualnych i technologii komputerowych. Zwrócono uwagę na to, że ważniejsze od podejmowania problematyki zagrożeń medialnych, jest wskazywanie pozytywnego znaczenia mediów dla rozwoju kultury, a niwelowanie zagrożeń wiedzie przede wszystkim poprzez kształtowanie postawy krytycznej u odbiorców mediów. Stwierdzono liczne braki w zakresie zarówno edukacji formalnej, jak i nieformalnej w podnoszeniu świadomości odbiorców, co może budzić niepokoje współczesnych. Dostrzeżono, że nauczyciele nie mogą ignorować przemian technologicznych i wynikających z tego przemian kulturowych, podkreślono większą potrzebę dwukierunkowości komunikacji edukacyjnej; zauważono, że media coraz częściej w znacznym stopniu kształtują naszą tożsamość społeczno-kulturową. Ogromne zadanie spoczywa na szkołach i rodzinach, ale także pracownikach mediów we właściwym przygotowaniu do ich korzystania. Wśród wymienionych kierunków działań podkreślono m.in.: wypracowanie kompleksowych programów edukacji medialnej od przedszkola do edukacji uniwersyteckiej oraz w edukacji ustawicznej dorosłych; organizowanie szkoleń dla nauczycieli; rozwój badań w zakresie edukacji medialnej na gruncie psychologii, socjologii i nauk
Grunwald Declaration on Media Education, Grünwald (Niemcy), 22 stycznia 1982 r., [online:] http://www.unesco.org/education/pdf/MEDIA_E.PDF , [dostęp: 16.09.2013].
3