references
338 C Z Ę Ś Ć
III
W toku dyskusji wokół przedmiotowej edukacji medialnej pojawił się jednak inny wątek inspirowany nowymi dokumentami powstałymi przy zaangażowaniu UNESCO2. Zdano sobie sprawę z potrzeby nauczania edukacji medialnej nie tylko w szkolnictwie, ale szerzej, ze względu na jej powszechny i ustawiczny charakter. Podczas gdy dyskusja toczyła się wokół przedmiotu szkolnego, zaczęły intensywnie rodzić się inicjatywy społeczne w zakresie edukacji medialnej w Polsce, głównie za sprawą organizacji pozarządowych, instytucji kultury, ale także dzięki wysiłkowi nauczycieli, którzy w ramach środków – czy to z Europejskiego Funduszu Społecznego, czy w ramach konkursów Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego – zaczęli organizować pozalekcyjne warsztaty i szkolenia dla młodzieży, rodziców i innych nauczycieli. Adresatem projektów coraz częściej zaczynają być także inne grupy społeczne, dzieci w wieku przedszkolnym czy też seniorzy. Ruch powszechnej edukacji medialnej zdecydowanie wykroczył poza problematykę szkolną. Zdano sobie również sprawę z wad, jakie niesie ze sobą nauczanie przedmiotowe we współczesnej szkole, na jego niedopasowanie do twórczego i aktywnego charakteru edukacji medialnej, na brak dostatecznego rozpowszechnienia innych niż podające metod pracy dydaktycznej. Stąd, jeśli miałby to być przedmiot nastawiony na przekaz wiedzy, a nie kształcenie umiejętności i kompetencji, zakończony np. testem sprawdzającym wiadomości, a nie oceną ze wspólnie przeprowadzonych projektów medialnych przez dzieci i młodzież, istotnie mógłby nie spełnić swojego celu dydaktycznego. W obecnej sytuacji – do momentu aż szkolnictwo w Polsce w większym stopniu nie otworzy się na dydaktykę problemową i aktywizującą, na kreatywną i zespołową pracę projektową – rozwiązaniem
Raport otwarcia, (red.), J. Lipszyc, Fundacja Nowoczesna Polska, Warszawa 2012, s. 192–201, [online:] http://nowoczesnapolska.org.pl/wp-content/uploads/2012/01/ Raport-Cyfrowa-Przysz%C5%82o%C5%9B%C4%87-.pdf , [dostęp: 16.09.2013]. 2 Fez Declaration on Media and Information Literacy, Fez 17 czerwca 2011 r., [online:] http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/HQ/CI/CI/pdf/ news/Fez%20Declaration.pdf , [dostęp: 16.09.2013]; The Moscow Declaration on Media and Information Literacy, Moscow, 28 czerwca 2012 r., [online:] http:// www.ifla.org/files/assets/information-literacy/publications/moscow-declaration-on-mil-en.pdf , [dostęp: 16.09.2013].