references
62 C Z Ę Ś Ć
I
Edukacja medialna nie może jednak polegać na tym, że unieruchomimy jeden z członów nazwy – edukację – sądząc z grubsza, że wiemy, na czym ona polega. Tymczasem problem czasów post-postmodernicznych, to problem zakresu wiedzy i jej narzędzi. W dyskusji, która miała miejsce w maju 2013 roku (zaraz po egzaminach maturalnych, co znamienne) dominowały głosy publicystów niezadowolonych z obecnego stanu edukacji szkolnej. Jacek Żakowski, obrażony nieumiejętnością wskazania prawidłowej odpowiedzi w zadaniu maturalnym (ten brak wiedzy dzielił z wieloma kolegami po piórze), nonszalancko stwierdził: Wiele osób uważa, że wiedza nie szkodzi. Nie zgadzam się z tym poglądem. Głupia, zbyteczna, niepotrzebna wiedza szkodzi. I to bardzo. W życiu jest coś za coś. Jak się ma coś zbytecznego, to prawie zawsze nie ma się czegoś potrzebnego. Młodzi ludzie w tym roku zdający maturę potrzebują bardzo wielu kompetencji, informacji i umiejętności, żeby dać radę w europejskiej i globalnej konkurencji34. Dalej publicysta stwierdza, że umiejętność odpowiedzi na pytanie – „Czym jest anafora?” świadczy w gruncie rzeczy o konformizmie młodych, którzy znajdują się w fazie nazwanej przez autorytet pedagogiki przedkrytycznym pogodzeniem się ze stanem, w którym kulturowa oczywistość systemu sprawia, że godzimy się na wady, uznając je za naturalne. Powróciły głosy jeszcze bardziej radykalne, np. zamknąć szkoły, skoro nie da się ich naprawić, albo uczyć filozofii oraz praktycznych umiejętności – a przede wszystkim krytycyzmu – rezygnacji z testów sprawdzających wiedzę encyklopedyczną. Słyszane były także głosy obrońców pewnej części starych zasad – wszak umiejętności krytyczne wymagają erudycji, nawet minimalnej, ale jednak wiedzy o tym, co jest czym. Publicysta kończy swój atrakcyjny tekst takim stwierdzeniem: Ten proces wymaga czasu. Ale nie lat ślęczenia nad podręcznikami i męki w ławach, pod którymi uczniowie grają na smartfonach, lecz tysięcy godzin spędzonych na wspólnym poznawaniu świata, interpretowaniu go, odkrywaniu znaczeń, kształtowaniu nawyków poznawczych i kooperacyjnych, wzmacnianiu ciekawości, wyzwalaniu indywidualnej
J. Żakowski, Odkuwanie głów, „Polityka”, nr 20 (2907) wydanie z dn. 15.05.2013.
34