references
E D U KAC J A M E D I A L N A W P O LS C E : K R A J O W E P O D E J Ś C I E . . .
423
oraz w przygotowaniu wymienionego powyżej Zalecenia Komisji z 2009 roku ws. umiejętności korzystania z mediów w środowisku cyfrowym. W 2011 roku Komisja Europejska powołała kolejną grupę ekspercką, z tym, że jej mandat skupia się tym razem na rozważeniu najlepszej drogi do zaimplementowania media literacy w szkolnych programach nauczania, z poszanowaniem zasady subsydiarności9. Natomiast jeśli chodzi o media desk, to biura te wyczerpały swoją formułę wraz z poprzednią unijną perspektywą finansową. Z kolei nowa perspektywa (lata 2014-2020) przewiduje biura ds. Programu Kreatywna Europa, w którym to programie nie znalazło się wyodrębnione miejsce dla edukacji medialnej. Symptomatyczny wydaje się również brak wzmianki o stanie edukacji medialnej w poszczególnych państwach członkowskich w pierwszym sprawozdaniu Komisji Europejskiej z realizacji Dyrektywy AUM – i to mimo bezpośredniej deklaracji w tym zakresie uczynionej w samej Dyrektywie. Przyczyna może być oczywiście czysto techniczna czy organizacyjna, np. związana ze zbyt krótkim terminem na złożenie pierwszego sprawozdania10, czy z brakiem dostatecznie wypracowanych jednolitych kryteriów oceny, chociaż z drugiej strony – zgodnie z zapowiedzią Komisji wyrażoną w Komunikacie z 2007 roku11 – raportowanie w tym celu powinno posłużyć się zamówionym przez nią studium z 2009 roku (Study on Assesment Criteria for Media Literacy Levels). Jako, że na przełomie 2014 i 2015 roku upłynął termin złożenia przez KE kolejnego sprawozdania z realizacji dyrektywy, a w ramach projektu EMEDUS zostały ostatnio wypracowane krajowe, bardzo syntetyczne sprawozdania w zakresie edukacji medialnej12 (w tym raport dotyczący Polski), pozostaje z zainteresowaniem zaczekać, jak tym razem KE podejdzie do sprawy. Wdrożenie w życie prawnego usankcjonowania cykliczności sprawozdań byłoby o tyle ważne i obiecujące,
9 Por. http://ec.europa.eu/transparency/regexpert/index.cfm?do=groupDetail. groupDetail&groupID=2541 . 10 Zgodnie z art. 33 Dyrektywy AUM pierwsze sprawozdanie miało być złożone do 19 grudnia 2011 r., a następne co 3 lata. Oznacza to, że w 2015 r. opinia publiczna powinna poznać drugie sprawozdanie Komisji Europejskiej w tym zakresie. 11 COM/2007/0833 końcowy. 12 http://eumedus.com/index.php/reports/reports-drafted-from-uab ; http://mastercomunicacio.files.wordpress.com/2014/04/formal-education.pdf .