references
346 C Z Ę Ś Ć
III
dojrzałym i starsi), nauczycieli, animatorów czy rodziców zainteresowanych prowadzeniem działań edukacyjnych. Ograniczeni objętością artykułu, poniżej skupimy się na zaledwie kilku, znanych nam bliżej przykładach działań instytucji i organizacji, prowadzonych na polu edukacji medialnej i informacyjnej. Uznaliśmy, że interesujące może być pokazanie działań dwóch różnych od siebie instytucji w działaniu (jedna fundacja i jedna instytucja kultury) i jednej szerokiej platformy nastawionej na działanie przynajmniej kilkuletnie, o zdefiniowanym jasno celu i nastawionej na mobilizowanie i inspirowanie lokalnych inicjatyw, które mogłyby mieć mniejsze szanse na wsparcie z większych projektów grantowych (w tym przypadku również jest to fundacja). Mamy jednak świadomość, że uznanie i wspomnienie należy się wielu instytucjom i organizacjom, których w niniejszym dokumencie nie wymieniamy.
Instytut Kultury Miejskiej
Instytucja powstała w ramach starań miasta Gdańsk o przyznanie tytułu Europejskiej Stolicy Kultury w 2016 roku. W obszarze jej zainteresowań, jako element edukacji kulturalnej, znajduje się także edukacja medialna i informacyjna. Projekty zrealizowane i realizowane przez IKM mają charakter nie tylko eksperckiego przygotowywania materiałów do zastosowań edukacyjnych, scenariuszy zajęć, ale także skupiają się na prezentowaniu nowych, ciekawych rozwiązań medialnych i współpracy z osobami i instytucjami zainteresowanymi kulturą i mediami. W 2012 roku przy IKM zrealizowano projekt Edulab – laboratorium lokalnych zastosowań mediów. Realizowany w ramach grantu Akademii Orange składał się z serii warsztatów dla młodzieży, poświęconych próbie uchwycenia, zinterpretowania i redefiniowania kwestii tożsamości Głównego Miasta w Gdańsku, z użyciem podręcznych technologii medialnych. Drugim komponentem było szkolenie dla nauczycieli i animatorów kultury na temat wykorzystywania mediów w działaniach edukacyjnych i animacyjnych. Zwieńczeniem projektu była debata zrealizowana w Uniwersytecie Gdańskim i publikacja Laboratoria mediów – pod redakcją Sławomira Czarneckiego i Grzegorza D. Stunży – składająca się z artykułów osób prowadzących